Fragment Uchwały Nr 233/1139/2021 Zarządu Powiatu Tarnogórskiego z dnia 17 grudnia 2021 roku w sprawie uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Tarnowskich Górach
§ 61
1. Powiatowy Rzecznik Konsumentów realizuje zadania Powiatu w zakresie ochrony praw
i interesów konsumentów określonych w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów oraz innych ustawach i przepisach wykonawczych, w szczególności:
1) zapewnianie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów,
2) składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów,
3) występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów,
4) współdziałanie z właściwymi miejscowo delegaturami Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi,
5) podejmowanie działań o charakterze edukacyjno- informacyjnym,
6) wytaczanie powództw cywilnych na rzecz konsumentów oraz wstępowanie za ich zgodą do toczących się w ich sprawach postępowań w oparciu o przepisy ustawy Kodeksu postępowania cywilnego,
7) pełnienie funkcji oskarżyciela publicznego w sprawach o wykroczenia w rozumieniu przepisów ustawy Kodeks postępowania w sprawach o wykroczenia,
8) występowanie z roszczeniem zaniechania nieuczciwej praktyki konsumenckiej na podstawie przepisów ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym,
9) sporządzanie rocznych sprawozdań z działaności.
2. Powiatowy Rzecznik Konsumentów wykonuje swoje zadania przy pomocy Biura.