Tarnowskie Góry, dnia 18 maja 2006 roku
SKO.0913-10/06
SZANOWNY PAN
mgr Piotr Tyczka
Dyrektor V Liceum Ogólnokształcącego im. Powstańców Śląskich
w Radzionkowie
WYSTĄPIENIE POKONTROLNE
Na podstawie §14 ust.1-3 załącznika nr 1 do Zarządzenia Starosty Powiatu Tarnogórskiego w sprawie zasad, trybu i procedury przeprowadzania kontroli w Starostwie Powiatowym oraz powiatowych jednostkach organizacyjnych (zarządzenie nr 16/2004 z dnia 10 lutego 2004 roku ze zmianami), w związku z przeprowadzoną kontrolą w V Liceum Ogólnokształcącym im. Powstańców Śląskich w Radzionkowie, przesyłam Panu Dyrektorowi niniejsze wystąpienie pokontrolne.
W wyniku kontroli, przeprowadzonej przez pracowników Wydziału Kontroli Starostwa Powiatowego w temacie: „Prawidłowość prowadzenia gospodarki finansowej” stwierdzono, że w okresie objętym kontrolą tj. w pierwszym kwartale 2005 roku w kierowanej przez Pana Dyrektora placówce wystąpiły nieprawidłowości polegające na:
- braku zawarcia w obowiązującej w 2005 roku dokumentacji opisującej przyjętą politykę rachunkowości wszystkich danych wymaganych art.10 ustawy z dnia 29.09.1994 roku o rachunkowości (Dz.U. z 2002r., nr 76 poz. 694 ze zm.), tj. określenia roku obrotowego i wchodzących w jego skład okresów sprawozdawczych, wykazu zbiorów danych tworzących księgi rachunkowe oraz opisu systemu służącego ochronie danych i ich zbiorów,
- zaniechaniu prowadzenia rejestru zamówień publicznych,
- nie wystąpieniu w 2005 roku z wnioskami o przeprowadzenie postępowań o udzielenie zamówienia publicznego na dostawę ciepła oraz energii elektrycznej,
- braku opisywania dowodów źródłowych pod względem legalności poniesionego wydatku poprzez wskazanie trybu udzielenia danego zamówienia publicznego oraz merytorycznym potwierdzającym celowość i zasadność dokonywanych wydatków,
- nie zaewidencjonowaniu na koncie 201 ”Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami wszystkich powstałych zobowiązań (faktura nr FVDC/KSKPPD/00115/05 z dnia 17.01.2005 roku),
- braku sald kont na dzień otwarcia ksiąg rachunkowych w zestawieniach obrotów i sald,
- sklasyfikowaniu wydatków poniesionych na opłaty z tytułu abonamentu telefonicznego w §4350 klasyfikacji wydatków budżetowych,
- wypłaceniu w miesiącu styczniu jednemu z pracowników wynagrodzenia niezgodnie z listą płac,
- nieterminowym uregulowaniu zobowiązania z tytułu faktury VAT NS/160/05 z 31.01.2005r.,
- przeznaczeniu środków Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych na cele nie związane z prowadzeniem działalności socjalnej,
- nie przestrzeganiu przy udzielaniu pożyczek ze środków ZFŚS postawień regulaminu Funduszu poprzez:
* brak pisemnych wniosków zawierających prośbę o udzielnie pożyczki, a także dokumentów niezbędnych do stwierdzenia pierwszeństwa w przyznaniu pożyczki oraz prawidłowego ustalenia jej wysokości,
*udzielenie pożyczek w kwocie wyższej niż maksymalna kwota określona w rozdziale IV §15 ust.1 regulaminu ZFŚS,
*udzielenie pożyczek osobom, które nie dokonały całkowitej spłaty udzielonej im uprzednio pożyczki,
- nieprawidłowym dokumentowaniu decyzji Zakładowej Komisji Świadczeń Socjalnych poprzez wskazywanie niewłaściwych dat podjęcia decyzji, a także braku udokumentowania decyzji przyznających w 2005 roku pożyczki ze środków ZFŚS,
- przekazywaniu na rachunek bankowy ZFŚS kwot potrąconych z wynagrodzeń pracowników miesięcznych rat z tytułu udzielonych im pożyczek ze znacznym opóźnieniem.
W związku z kontrolą, której wyniki zostały przedstawione w protokole kontroli znak: SKO.0913-10/06, zobowiązuję do:
- prawidłowego tj. zgodnego z art.10 ustawy z dnia 29.09.1994 roku o rachunkowości (Dz.U. z 2002r., nr 76 poz.694 ze zm.) opracowania dokumentacji opisującej zasady prowadzenia przez jednostkę gospodarki finansowej, a zwłaszcza do określenia roku obrotowego i wchodzących w jego skład okresów sprawozdawczych, sporządzenia wykazu zbiorów danych tworzących księgi rachunkowe oraz opisu systemu służącego ochronie danych i ich zbiorów,
- przestrzegania przepisów regulaminu udzielania zamówień publicznych przez powiatowe jednostki organizacyjne (uchwała Zarządu Powiatu w Tarnowskich Górach nr 93/655/2004 z 14.06.2004 roku ze zmianami) zwłaszcza w zakresie składania wniosków o przeprowadzenie postępowania o udzielenie zamówienia publicznego oraz prowadzenia rejestru zamówień publicznych,
- opisywania wszystkich dowodów źródłowych pod względem merytorycznym, a także pod względem legalności poniesionego wydatku tj. każdorazowego wskazywania podstawy prawnej udzielenia zamówienia publicznego,
- prowadzenia ewidencji na koncie 201 - „Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami” zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2001 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. z 2001 r. nr 153, poz. 1752 ze zm.),
- sporządzania zestawień obrotów i sald zgodnie z art.18 ustawy z dnia 29.09.1994 roku o rachunkowości (Dz.U. z 2002r., nr 76 poz.694 ze zm.),
- klasyfikowania poniesionych wydatków w poszczególnych paragrafach klasyfikacji budżetowej zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 20.09.2004 roku w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz.U. z 2004r., nr 209, poz. 2132),
- wypłacania wynagrodzeń w kwotach zgodnych z zatwierdzoną listą płac,
- terminowego regulowania zobowiązań wobec kontrahentów Liceum,
- przeznaczania środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych wyłącznie na działalność socjalną,
- rzetelnego dokumentowania decyzji podejmowanych przez Zakładową Komisję Socjalną w celu wyeliminowania występujących w tym zakresie nieprawidłowości,
- przestrzegania przepisów regulaminu Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych,
- niezwłocznego przekazywania na rachunek bankowy Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych kwot miesięcznych rat potrąconych z wynagrodzeń pracowników z tytułu udzielonych im pożyczek.
Jednocześnie oczekuję od Pana Dyrektora w okresie 14 dni od daty doręczenia niniejszego wystąpienia pokontrolnego, informacji o sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych, bądź o przyczynach nie podjęcia takich działań.
Dokument sporządzony w Wydziale Kontroli (2006-05-18)
Autoryzacja: Starosta Powiatu Tarnogórskiego Józef Korpak