Kompetencje Wydziału Zarządzania Jednostkami Oświatowymi
Symbol: KNZ
Fragment Uchwały nr 233/1139/2021 Zarządu Powiatu Tarnogórskiego z dnia 17 grudnia 2021 r. w sprawie uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Tarnowskich Górach - Regulamin obowiązuje od dnia 01.01.2022 r. (po uwzględnieniu Uchwały nr 317/1718/2023 Zarządu Powiatu Tarnogórskiego
z dnia 2 października 2023 r. zamieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Tarnowskich Górach oraz Uchwały
nr 48/233/2024 Zarządu Powiatu Tarnogórskiego z dnia 16 grudnia 2024 r. zamieniająca uchwałę w sprawie uchwalenia Regulaminu Organizacyjnego Starostwa Powiatowego w Tarnowskich Górach)
„§ 72. Wydział Zarządzania Jednostkami Oświatowymi
1. Do zadań Wydziału Zarządzania Jednostkami Oświatowymi w zakresie prowadzenia przez Powiat szkół publicznych i placówek oświatowych oraz nadzoru nad placówkami oświatowymi prowadzonymi na terenie Powiatu przez podmioty inne niż Powiat do zadań Wydziału należy:
1) realizowanie zadań związanych z zakładaniem, przekształcaniem i likwidacją publicznych powiatowych szkół i placówek oświatowych oraz sprawowanie merytorycznego nadzoru nad ich działalnością,
2) ustalanie planu sieci szkół publicznych,
3) analizowanie i zatwierdzanie arkuszy organizacyjnych szkół i placówek oświatowych,
4) prowadzenie nadzoru nad zgodnością z przepisami prawa projektów statutów oraz regulaminów placówek oświatowych,
5) planowanie propozycji zadań naborowych do szkół ponadpodstawowych prowadzonych przez Powiat, a także nadzorowanie przebiegu elektronicznej rekrutacji oraz promocja szkół we współpracy z dyrektorami,
6) prowadzenie bazy danych oświatowych - Systemu Informacji Oświatowej,
7) przekazywanie sprawozdawczości oświatowej Staroście, Zarządowi Powiatu, Radzie Powiatu oraz innym jednostkom, w tym sporządzanie informacji o stanie realizacji zadań oświatowych powiatu,
8) występowanie w sprawach związanych z finansowaniem zadań oświatowych, w tym pozyskiwanie środków z rezerw celowych zaplanowanych w budżecie państwa,
9) prowadzenie spraw związanych z pozyskiwaniem środków z funduszy unijnych oraz innych krajowych lub zagranicznych programów pomocowych (we współpracy z Biurem Strategii i Rozwoju),
10) organizowanie lub współorganizowanie wydarzeń i imprez o charakterze edukacyjnym,
11) przeprowadzanie procedury dotyczącej wydania zezwolenia na założenie szkoły publicznej przez osobę prawną inną niż jednostka samorządu terytorialnego lub fizyczną,
12) prowadzenie ewidencji szkół i placówek niepublicznych, wydawanie zaświadczeń o wpisie do ewidencji, decyzji o odmowie/wykreśleniu wpisu do ewidencji,
13) współpraca z Wydziałem Inwestycji i Drogownictwa w zakresie spraw inwestycyjno- remontowych, z Wydziałem Gospodarczym w zakresie spraw majątkowych prowadzonych w szkołach i placówkach oświatowych,
14) pośredniczenie w zakresie obsługi prawnej nadzorowanych jednostek organizacyjnych wykonujących zadania z zakresu oświaty i wychowania,
15) współpraca z Powiatowym Zespołem Obsługi Finansowej Oświaty w Tarnowskich Górach oraz Wydziałem Budżetu i Finansów w zakresie gospodarki finansowej szkół i placówek oświatowych.
2. W zakresie kształcenia, wychowania i opieki w placówkach oświatowych do zadań Wydziału należy:
1) zapewnianie odpowiedniej formy kształcenia specjalnego dzieciom i młodzieży, zgodnie z orzeczeniem wydanym przez publiczne poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne,
2) przeprowadzanie procedury mającej na celu skierowanie nieletnich z terenu Powiatu do młodzieżowych ośrodków wychowawczych, zgodnie z postanowieniem właściwego sądu,
3) monitorowanie przebiegu oraz wyników egzaminów w szkołach prowadzonych przez Powiat,
5) prowadzenie spraw związanych z przyznawaniem stypendiów dla uzdolnionych uczniów i studentów,
6) prowadzenie spraw związanych z zawieraniem i realizacją porozumień z innymi podmiotami oraz jednostkami samorządu terytorialnego w zakresie zadań oświatowych realizowanych przez powiat,
7) przeprowadzanie otwartego konkursu ofert na realizację zadań publicznych w dziedzinie nauki, edukacji, oświaty i wychowania.
3. W zakresie szkolnictwa niepublicznego:
1) określanie zasad udzielania i rozliczania dotacji oraz nadzorowanie prawidłowości naliczania dotacji podmiotowych z budżetu dla szkół publicznych i niepublicznych oraz innych placówek oświatowych prowadzonych na terenie Powiatu przez osoby fizyczne lub prawne inne niż Powiat,
2) prowadzenie spraw związanych z dotowaniem szkół i placówek niepublicznych,
3) ogłaszanie w Biuletynie Informacji Publicznej podstawowej kwoty dotacji oraz statystycznej liczby uczniów lub wychowanków oraz aktualizowaniem tych informacji,
4) prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawie zwrotu dotacji dla podmiotów publicznych i niepublicznych, w tym przygotowywanie i wydawanie decyzji administracyjnych, w tym także w zakresie umarzania i rozkładania na raty należności we współpracy z wydziałem właściwym ds. budżetu i finansów.
4. W zakresie kompetencji wynikających z ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie oraz ustaw: prawo o stowarzyszeniach, o fundacjach, o sporcie, o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu:
1) organizowanie oraz prowadzenie współpracy z organizacjami pozarządowymi z terenu Powiatu,
2) tworzenie programów w zakresie współpracy z organizacjami pożytku publicznego oraz nadzorowanie realizacji tych programów przez komórki organizacyjne Starostwa i powiatowe jednostki organizacyjne, przygotowywanie Radzie Powiatu informacji o realizacji tych programów,
3) uaktualnianie bazy danych o działających na terenie powiatu organizacjach pozarządowych,
4) koordynowanie prac Powiatowej Rady Działalności Pożytku Publicznego,
5) organizowanie konkursów ofert na realizację zadań publicznych z zakresu wspierania i upowszechniania kultury fizycznej i sportu,
6) opracowaniem rocznego planu kontroli stowarzyszeń i fundacji będących instytucjami obowiązanymi w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu oraz przeprowadzanie kontroli w tym doraźnych,
7) przekazywanie Generalnemu Inspektorowi Informacji Finansowej wynikających z przepisów prawa,
8) prowadzenie rejestrów: stowarzyszeń zwykłych, fundacji, uczniowskich klubów sportowych, klubów sportowych, działających w formie stowarzyszenia, których statuty nie przewidują prowadzenia działalności gospodarczej oraz nadzór nad zgodnością ich działalności ze statutem i obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
5. W zakresie spraw związanych z pracownikami oświaty:
1) prowadzanie spraw związanych z wynagradzaniem i nagradzaniem kadry kierowniczej w szkołach i placówkach oświatowych prowadzonych przez Powiat oraz nagradzaniem nauczycieli tam zatrudnionych, w tym tworzenie regulaminów wynagradzania oraz określanie zasad udzielania, rozmiaru obniżek i rozliczania tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin,
2) prowadzenie spraw związanych z przyznawaniem dodatków do wynagrodzenia dyrektorów szkół i placówek oświatowych prowadzonych przez Powiat oraz prowadzenie spraw związanych z ich nagradzaniem i odznaczaniem,
3) przeprowadzanie procedury dotyczącej wyboru kandydata na stanowisko dyrektora szkoły lub placówki oświatowej prowadzonych przez Powiat, powierzenia mu stanowiska dyrektora oraz odwołania go ze stanowiska,
4) sporządzanie oceny pracy dyrektorów szkół i placówek oświatowych prowadzonych przez Powiat, w części należącej do kompetencji organu prowadzącego,
5) przygotowywanie opinii dotyczących powierzenia przez dyrektora szkoły lub placówki oświatowej stanowisk wicedyrektora i innych stanowisk kierowniczych oraz odwoływania z tych stanowisk,
6) prowadzenie spraw związanych z udzieleniem dyrektorom szkół i placówek oświatowych prowadzonych przez Powiat niezbędnych pełnomocnictw i zgód na dokonywanie czynności wykraczających poza zakres udzielonych pełnomocnictw,
7) wspieranie i nadzorowanie procesu doskonalenia i dokształcania zawodowego nauczycieli,
8) przeprowadzanie procedury awansu zawodowego zgodnie z odrębnymi przepisami,
9) prowadzenie spraw kadrowych dla kadry kierowniczej szkół i placówek oświatowych prowadzonych przez Powiat, w tym prowadzenie teczek akt osobowych.
6. Wydział wykonuje czynności związane ze współpracą oraz bieżącym nadzorem nad Powiatowym Zespołem Obsługi Finansowej Oświaty w Tarnowskich Górach oraz placówkami oświatowymi.”.
Osoba wprowadzająca dokument: Sandra Steiner
Data wprowadzenia: 2025-01-02
Wyświetleń: 258
Załączniki:
Brak załączników w dokumencie.
Rejestr zmian:
Utworzenie dokumentu: Alicja Jaworska, dnia: 2018-10-24
Edycja dokumentu: Sandra Steiner-Olszówka, dnia: 2022-03-10
Edycja dokumentu: Sandra Steiner-Olszówka, dnia: 2022-03-10
Edycja dokumentu: Sandra Steiner, dnia: 2024-04-16
Edycja dokumentu: Sandra Steiner, dnia: 2025-01-02
POPRZEDNIE WERSJE »
« POWRÓT
WYDRUK