» STRONA GŁÓWNA » MENU PRZEDMIOTOWE » Uchwały Zarządu Powiatu » Uchwały Zarządu Powiatu III kadencji » 2010 rok » Uchwały Zarządu Powiatu z dnia 15 marca 2010r.

Uchwała nr 276/1378/2010 Zarządu Powiatu w Tarnowskich Górach z dnia 15 marca 2010 roku w sprawie przekazania Radzie Powiatu w Tarnowskich Górach projektu uchwały w sprawie przyjęcia stanowiska w sprawie budowy szybkiej linii kolejowej łączącej MPL "Katowice" w Pyrzowicach z miastami aglomeracji górnośląskiej.



Symbol: 276/1378/2010

Uchwała nr 276/1378/2010

Zarządu Powiatu

w Tarnowskich Górach

z dnia 15 marca 2010 roku

 

 

w sprawie przekazania Radzie Powiatu w Tarnowskich Górach projektu uchwały w sprawie przyjęcia stanowiska w sprawie budowy szybkiej linii kolejowej łączącej MPL "Katowice" w Pyrzowicach z miastami aglomeracji górnośląskiej.

 

 

 

Na podstawie art. 32, ust. 2, pkt. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.)

 

 

Zarząd Powiatu

uchwala:

 

§1

 

Przekazać Radzie Powiatu w Tarnowskich Górach projekt uchwały Rady Powiatu   w Tarnowskich Górach w sprawie przyjęcia stanowiska w sprawie budowy szybkiej linii kolejowej łączącej MPL "Katowice" w Pyrzowicach z miastami aglomeracji górnośląskiej.

 

§2

 

Wykonanie Uchwały powierza się Staroście Tarnogórskiemu.

 

§3

 

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

 

Załącznik do Uchwały nr 276/1378/2010 Zarządu Powiatu w Tarnowskich Górach z dnia 15 marca 2010 r.

 

Uchwała nr......./......./

Rady Powiatu

w Tarnowskich Górach

z dnia ......................... 2010 r.

 

 

 

w sprawie przyjęcia stanowiska w sprawie budowy szybkiej linii kolejowej łączącej MPL "Katowice" w Pyrzowicach z miastami aglomeracji górnośląskiej.

 

 

 

Na podstawie art. 12 ust. 4 w związku z art. 4 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r.                       o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U. 2001 r. Nr 142, poz. 1592 z późn. zm.)

 

 

Rada Powiatu

uchwala:

 

§ 1

 

1.    Przyjąć stanowisko w sprawie koncepcji poprowadzenia szybkiej linii kolejowej łączącej Międzynarodowy Port Lotniczy "Katowice" w Pyrzowicach z miastami aglomeracji śląskiej w treści zawartej w załącznikach nr 1 i 2 do niniejszej uchwały.

2.    Zobowiązać Zarząd Powiatu w Tarnowskich Górach do działań zmierzających do realizacji koncepcji zgodnej ze stanowiskiem, o którym mowa w ust. 1.

 

§ 2

 

Przesłać niniejszą uchwałę wraz z załącznikiem następującym osobom:

1.    Panu Donaldowi Tuskowi - Premierowi RP,

2.    Panu Cezaremu Grabarczykowi - Ministrowi Infrastruktury,

3.    Panu  Andrzejowi Kraszewskiemu - Ministrowi Środowiska,

4.    Panu Andrzejowi Misiołkowi - Senatorowi RP,

5.    Pani Marii Pańczyk - Poździej - Senatorowi RP,

6.    Panu Tomaszowi Głogowskiemu - Posłowi na Sejm RP,

7.    Panu Wojciechowi Szaramie - Posłowi na Sejm RP,

8.    Panu Aleksandrowi Chłopkowi - Posłowi na Sejm RP,

9.    Panu Wacławowi Martyniukowi - Posłowi na Sejm RP,

10.     Panu Zygmuntowi Łukaszczykowi - Wojewodzie Śląskiemu,

11.     Panu Bogusławowi Śmigielskiemu - Marszałkowi Województwa Śląskiego,

12.     Ekscelencji ks. Grzegorzowi Kaszakowi - Biskupowi Diecezji Sosnowieckiej,

13.     Panu Zbigniewowi Szafrańskiemu - Prezesowi Zarządu PKP PLK S.A. w Warszawie,

14.     Panu Józefowi Jeżewiczowi - Dyrektorowi PKP PLK S.A. Oddziału Regionalnego w Katowicach,

15.     Panu Arkadiuszowi Czechowi - Burmistrzowi Miasta Tarnowskie Góry,

16.     Panu Gabrielowi Toborowi - Burmistrzowi Miasta Radzionków,

17.     Panu Bronisławowi Drozdzowi - Burmistrzowi Miasta Miasteczko Śląskie,

18.     Panu Józefowi Kalinowskiemu - Burmistrzowi Miasta Kalety,

19.     Panu Adamowi Baronowi - Wójtowi Gminy Świerklaniec,

20.     Panu Grzegorzowi Czapli - Wójtowi Gminy Ożarowice,

21.     Panu Edwardowi Maniurze - Burmistrzowi Miasta Lubliniec,

22.     Panu Piotrowi Kurpiosowi - pełniącemu funkcję Prezydenta Miasta Częstochowa,

23.     Panu Piotrowi Kojowi - Prezydentowi Miasta Bytomia,

24.     Panu Stanisławowi Korfantemu - Prezydentowi Miasta Piekary Śląskie,

25.     Panu Adamowi Lazarowi - Staroście Powiatu Będzińskiego,

26.     Panu Joachimowi Smyle - Staroście Powiatu Lublinieckiego,

27.     Panu Andrzejowi Kwapiszowi - Staroście Powiatu Częstochowskiego,

28.     Panu Mirosławowi Rabsztynowi - Wójtowi Gminy Bobrowniki,

29.     Panu Krzysztofowi Kobiałce - Wójtowi Gminy Mierzęcice,

30.     Panu Czesławowi Zgajewskiemu - Przewodniczącemu Rady Sołeckiej Sołectwa Tąpkowice,

31.     Panu Zdzisławowi Zawodniakowi - Przewodniczącemu Rady Sołeckiej Sołectwa Ossy,

32.     Pani Barbarze Kubicy - Przewodniczącej Rady Sołeckiej Sołectwa Niezdara,

33.     Panu Tadeuszowi Czapli - Przewodniczącemu Rady Sołeckiej Sołectwa Pyrzowice,

34.     Pani Renacie Kocot -  Przewodniczącej Rady Sołeckiej Sołectwa Ożarowice,

35.     Panu Zdzisławowi Hetmańczykowi - Prezesowi Zarządu OSP w Tąpkowicach.

 

§ 3

 

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu w Tarnowskich Górach.

 

§ 4

 

Uchwała podlega ogłoszeniu w sposób zwyczajowo przyjęty.

 

§ 5

 

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

 

Załącznik nr 1

do Uchwały nr ……./……./…….

Rady Powiatu w Tarnowskich Górach

z dnia ….. ….. 2010 r.

 

 

 

 

 


Stanowisko Powiatu Tarnogórskiego w sprawie budowy szybkiej linii kolejowej łączącej MPL "Katowice" w Pyrzowicach z miastami aglomeracji górnośląskiej

 

 

W związku z przygotowaną przez Urząd Marszałkowski w Katowicach koncepcją powiązań komunikacją kolejową Międzynarodowego Portu Lotniczego Katowice w Pyrzowicach z Katowicami oraz wynikającymi z tej koncepcji licznymi protestami mieszkańców gminy Ożarowice i Świerklaniec, Powiat Tarnogórski stoi na stanowisku zmiany przebiegu projektowanej linii kolejowej.

Proponowana przez Urząd Marszałkowski w Katowicach trasa przebiegu szybkiej linii kolejowej przez sołectwa Ossy, Niezdara i Tąpkowice będzie wymagała wyburzania domostw i przesiedleń, na które nie zgadzają się mieszkańcy tych miejscowości.

Założona prędkość projektowa trasy wynosząca 120 i 160 km/h będzie wymagała budowy odpowiedniej infrastruktury, która przy występujących wzniesieniach w okolicach wsi Niezdara, Tąpkowice i Ossy wymagać będzie niwelacji. Prace te znacznie podrożą inwestycję oraz wpłyną negatywnie na ład krajobrazowy gminy Ożarowice.

Ponadto istnieją realne przypuszczenia iż nowo wybudowana linia kolejowa zwiększy emisję hałasu, zaburzy układ urbanistyczny i architektoniczny, którego efektem może być zaniżenie poziomu  atrakcyjności Gminy jako miejsca zamieszkania.

            Kierując się dobrem mieszkańców Powiatu Tarnogórskiego, ich poziomem życia, możliwościami rozwoju; mając na uwadze ochronę środowiska naturalnego; dbając o zachowanie istniejącej w przestrzeni spuścizny historycznej i kulturowej oraz mając na względzie harmonię ładu architektoniczno-urbanistycznego proponuje się zmianę przebiegu szybkiej linii kolejowej na odcinku od stacji przesiadkowej w Bytomiu do stacji końcowej w Pyrzowicach. Nowy wariant przebiegu linii kolejowej powinien biec następującą trasą: stacja przesiadkowa w Bytomiu - Piekary Śląskie - istniejącą linią kolejową do Radzionkowa - Tarnowskich Gór - Miasteczka Śląskiego - Pyrzowic.

Argumenty przemawiające za poprowadzeniem szybkiej linii kolejowej według koncepcji zaproponowanej przez Radę Powiatu w Tarnowskich Górach są następujące:

1.    Wykorzystana zostanie istniejąca infrastruktura kolejowa, która wymagałaby jedynie modernizacji,

2.    Nie będą potrzebne prace niwelujące wzniesienia w okolicach wsi Niezdara i Tąpkowice. Obniżone zostaną tym samym koszty inwestycji.

3.    Nie będzie trzeba wyburzać domostw mieszkańców Gminy Ożarowice,

4.    Wzrośnie o ok. 150 tys. liczba osób obsługiwanych bezpośrednio przez projektowane połączenie szybkiej linii kolejowej.

5.    Mieszkańcy Tarnowskich Gór otrzymaliby szybkie połączenie kolejowe z Katowicami, które skróciłoby czas podróży o ok. 50% w porównaniu z obecnym połączeniem.

6.    Za pomocą istniejącej infrastruktury kolejowej dostęp do lotniska w Pyrzowicach otrzymają mieszkańcy miasta Lubliniec i Częstochowa co przekłada się na zwiększenie liczby osób obsługiwanych przez tę linię o kolejne 400 tys.,

7.    W perspektywie rozwoju komunikacji kolejowej możliwe będzie połączenie tej części Aglomeracji Górnośląskiej z Zawierciem i dalej z dużymi miastami leżącymi na trasie Katowice - Warszawa. Pomoże to również rozwijać turystykę w kierunku Wyżyny Krakowsko-Częstochowskiej.


Osoba wprowadzająca dokument: Barbara Machura

Data wprowadzenia: 2010-04-08

Wyświetleń: 1316

Załączniki:
Brak załączników w dokumencie.

Rejestr zmian:
Utworzenie dokumentu: Barbara Machura, dnia: 2010-04-08

« POWRÓT

WYDRUK