» STRONA GŁÓWNA » MENU PODMIOTOWE » Plany i zamierzenia Powiatu » Strategia Ekoenergetyczna Powiatu Tarnogórskiego

Ocena stopnia realizacji "Strategii ekoenergetycznej powiatu tarnogórskiego"



Symbol: GOŚR/R 0716-29/04

Ocena stopnia realizacji
„Strategii ekoenergetycznej powiatu tarnogórskiego”
 
 
 Opracowanie pt. „Strategia ekoenergetyczna powiatu tarnogórskiego” zwane dalej Strategią zastało przyjęte uchwałą nr XL/419/2002 przez Radę Powiatu w Tarnowskich Górach w dniu 27 sierpnia 2002 roku. Realizacja Uchwały została powierzona przez Zarząd Powiatu Uchwałą nr 169/716/2002 z dnia 11 września 2002 roku Wydziałowi Promocji i Integracji Europejskiej.
 Rada Powiatu przyjęła realizację Strategii na lata 2002 – 2015, określając cztery podstawowe priorytety oraz cele strategiczne, które realizowane są etapowo.
Podstawowe priorytety Strategii:

1.  Modernizacja źródeł oraz sieci przesyłowej nośników energii w aspekcie zmniejszenia  niskiej    emisji, poprawy sprawności i dostosowania  systemów do pozyskania i przesyłu energii odnawialnej.
2. Uruchomienie systemów edukacji i promocji, w tym finansowego wsparcia na rzeczwdrażania nowych technologii racjonalnego wykorzystania energii.
3. Zagospodarowanie potencjału zasobów energii odnawialnych w szczególności biomasy i biooleju oraz energii słonecznej, geotermalnej i innych.
 4. Tworzenie ram instytucjonalnych i podstaw profesjonalnych umożliwiających zarządzanie ekoenergetyką na poziomie Powiatu.

Dla wyznaczonych Priorytetów ustalano następujące cele strategiczne:
  długoterminowe do 2015 roku,
  średnioterminowe do 2007 roku,
  krótkoterminowe do 2003 roku. 

Priorytet  1
 
Zadania zrealizowane i realizowane przez Powiat w latach 2000 – 2004.

1. Zadanie pod nazwą: „Remont, modernizacja i adaptacja budynku Starostwa Powiatowego w Tarnowskich Górach przy ul. Karłuszowiec 5”.

Wykonano miedzy innymi :

 kotłownię gazową o mocy 160 kW. W skład kotłowni wchodzą: 2 kotły  gazowe        Viessmann typu Vitoplex 100 o mocy 80 kW każdy,
 instalacje wewnętrzna c.o. oraz c.w.u. - zabudowano146 grzejników typu Cosmonova oraz Vonaris wraz z zaworami termostatycznymi,
wymianę stolarki okiennej i drzwiowej na aluminiową oraz PCW (U = 1,1 W/m2K) – ogólnie 216 okien (460,67 m2), 11 sztuk drzwi (42,05 m2), docieplenie elewacji kompleksu budynków metodą lekką mokrą, styropianem grubości 8 cm – razem 1690 m2,
docieplenie stropodachu budynku wełną mineralną – razem 823 m2,

Finansowanie:

33 % całości inwestycji - pożyczka z WFOŚiGW w Katowicach
                     (umowa nr 156/2001/77/OA/no/P)
8 % całości inwestycji - dotacja z WFOŚiGW w Katowicach
                     (umowa nr 599/2001/77/OA/no/D)
59 % całości inwestycji - ze środków własnych

Efekt ekologiczny:

Likwidacja dwóch kotłów wodnych i dwóch kotłów parowych opalanych paliwem stałym.
Zmniejszenie emisji zanieczyszczeń pyłowo-gazowych do atmosfery, liczony w wymiarze rocznym:
pył  2,652 Mg/a
SO2  1,792 Mg/a
NOx  0,172 Mg/a
CO  3,489 Mg/a
CO2  278,062 Mg/a

Termin realizacji zadania 1.12.2000 r. (faza projektowa) - 30.06.2002 r.( czyli w trakcie wypracowywania strategii.)

2. Zadanie pod nazwą: „Remont i adaptacja budynku przy ul. Mickiewicza w Tarnowskich Górach na Powiatowy Ośrodek Geodezji i Architektury”- obecnie „Powiatowy Ośrodek Wydziału Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami”

Wykonano między innymi:

instalację wewnętrzną c.o. oraz c.w.u. - zabudowano 55 grzejników dwu płytowych wraz z zaworami termostatycznymi, wymianę stolarki okiennej na stolarkę z PCW (U = 1,1 W/m2K) – razem 149 m2

Finansowanie:

środki własne

Termin realizacji zadania: sierpień 2001 r. - październik 2002 r.

 3. Zadanie pod nazwą „Wykonanie systemu ogrzewania kompleksu budynków Starostwa         Powiatowego w Tarnowskich Górach, ul. Mickiewicza”.

Wykonano między innymi:

kotłownię gazową o mocy 500 kW, w skład kotłowni wchodzą dwa kotły produkcji BUDERUS o mocy 150 kW oraz 350 kW, system przygotowania ciepłej wody użytkowej dla potrzeb trzech budynków przy ul. Mickiewicza 25, 29, 41, zewnętrzne sieci ciepłownicze (długości 64 mb) i c.w.u. (długości 32 mb) łączące budynki, instalację solarną (36 sztuk solarów) dla potrzeb c.w.u.
system automatyki i monitoringu zapewniającego dozorowanie pracy układu:
- kotłownia gazowa,
- system solarny.

Finansowanie:

Zadanie inwestycyjne zostało sfinansowane częściowo ze środków WFOŚiGW w Katowicach na mocy umowy pożyczki nr 7/2003/77/OA/no/P oraz umowy dotacji nr 31/2003/77/OA/no/D z dnia 04.03.2003 r. W ramy umowy z WFOŚiGW wchodzi zakres prac opisany w tym punkcie, w punkcie 2 („Remont i adaptacja budynku przy ul. Mickiewicza w Tarnowskich Górach na Powiatowy Ośrodek Geodezji i Architektury”obecnie „Powiatowy Ośrodek Wydziału Geodezji i Gospodarki Nieruchomościami”) oraz inwestycja związana z adaptacją budynku byłego internatu wojskowego przy ul. Mickiewicza 25.

Zgodnie z umową z WFOŚiGW finansowanie zadania jest następujące:

50 % całości inwestycji - pożyczka z WFOŚiGW w Katowicach
                      (umowa nr  7/2003/77/OA/no/P)
25 % całości inwestycji - dotacja z WFOŚiGW w Katowicach
                      (umowa  nr 31/2003/77/OA/no/D)
25 % całości inwestycji - ze środków własnych

Efekt ekologiczny:

Zmniejszenie emisji zanieczyszczeń pyłowo-gazowych do atmosfery, liczony w wymiarze rocznym, wg audytu energetycznego:

pył  7,16 Mg/a
SO2  2,58 Mg/a
NOx  0,138 Mg/a
CO  8,048 Mg/a
CO2  295,45 Mg/a

Termin realizacji zadania: lipiec 2002 r. - grudzień 2002 r.

4. Zadanie pod nazwą „Modernizacja kotłowni węglowej centralnego ogrzewania wraz z modernizacją instalacji wewnętrznej c.o. i c.w.u. w Zespole Szkół w Radzionkowie przy ul. Nałkowskiej 2”.
Wykonano między innymi:

kotłownię węglową niskotemperaturową o mocy 400 kW, w skład kotłowni wchodzą dwa kotły typu EKO-PLUS JUBAM, o mocy 200 kW każdy, modernizację instalacji c.o. i c.w.u. w obiekcie – zabudowano 229 sztuk grzejników firmy Brugmann wraz z zaworami termostatycznymi.

Finansowanie:

Zadanie współfinansowane ze środków Rządu Szwajcarii i WFOŚiGW w Katowicach w ramach dofinansowania zadań z zakresu obniżenia emisji do powietrza, poprzez zastosowanie lub wykorzystanie niskoemisyjnych źródeł ciepła opalanych węglem na terenie województwa śląskiego.
30 % całości inwestycji - pożyczka z WFOŚiGW w Katowicach
                                (umowa nr 2040/2003/100/OA/S2/P)
30 % całości inwestycji -  dotacja z WFOŚiGW w Katowicach
                                (umowa nr 2040/2003/100/OA/S2/D)
20 % całości inwestycji -  ze środków Rządu Szwajcarii
                                (umowa nr 7040/2003/100/OA/S2/D)
20% całości inwestycji – ze środków własnych

Efekt ekologiczny:

Likwidacja dwóch kotłów typu ES-Żet o mocy 245 kW każdy.
Zmniejszenie emisji zanieczyszczeń pyłowo-gazowych do atmosfery, liczony w wymiarze rocznym (wg audytu energetycznego):

pył  16,28 Mg/a
SO2  5,68 Mg/a
NOx  0,32 Mg/a
CO  14,41 Mg/a
CO2  640,48 Mg/a

Termin realizacji zadania: kwiecień 2003 r. (faza projektowa) - październik 2003 r.

5. Zadanie pod nazwą „ Modernizacja systemu grzewczego w obiektach Zespołu Pałacowo Parkowego w Brynku”.

Zadanie dotyczyło termomodernizacji kompleksu Pałacowo-Parkowego w Brynku, w skład którego wchodzą: Pałac, budynek dydaktyczny, budynek wielofunkcyjny z kotłownią, budynek mieszkalny Biała Willa, budynek wielofunkcyjny Czerwona Willa.

Wykonano między innymi:
kotłownię węglową niskotemperaturową o mocy 750 kW, w skład której wchodzą trzy kotły  wodne o mocy 250 kW każdy, typu JUBAM-EKO PLUS,
zewnętrzną, preizolowaną sieć cieplną pomiędzy budynkami kompleksu,
łączna długość 720 mb,wymianę instalacji c.o. w budynkach kompleksu Pałacowo-Parkowego wraz z zabudową zaworów termostatycznych, grzejników typu CosmoNova, dwu i trzy-płytowych, łącznie dokonano wymiany 458 grzejników,kompleksowe docieplenie ścian zewnętrznych (powierzchnia 1355 m2) budynku dydaktycznego metodą lekką mokrą, styropianem o grubości 10 cm,wymianę stolarki okiennej i drzwiowej budynku dydaktycznego, łączna powierzchnia wymienionej stolarki 61 m2,docieplenie, metodą nadmuchu granulatu z wełny szklanej, stropodachu budynku dydaktycznego, docieplenie stropów nad ostatnią kondygnacją wełną mineralną pozostałych budynków kompleksu,instalację c.w.u. z wykorzystaniem kolektorów słonecznych (12 kompletów) produkcji Viessmann. Instalacja została zamontowana na dachu budynku pałacu.

Finansowanie:

Zadanie współfinansowane ze środków Rządu Szwajcarii i WFOŚiGW w Katowicach w ramach dofinansowania zadań z zakresu obniżenia emisji do powietrza, poprzez zastosowanie lub wykorzystanie niskoemisyjnych źródeł ciepła opalanych węglem na terenie województwa śląskiego. Zadanie przebiegało dwu etapowo. I etap zadania współfinansowany był ze środków Rządu Szwajcarii.
Finansowanie zadania, I i II etapu łącznie przebiegało następująco:
40 % całości inwestycji - pożyczka z WFOŚiGW w Katowicach
                          (umowa nr 2039/2003/81/OA/S2/P oraz 115/2003/81/OA/oe/P )
24 % całości inwestycji -  dotacja z WFOŚiGW w Katowicach
                          (umowa nr 2039/2003/81/OA/S2/D oraz 424/2003/81/OA/al/D)
13 % całości inwestycji -  ze środków Rządu Szwajcarii (umowa nr 7039/2003/81/OA/S2/D)
23 % całości inwestycji – ze środków własnych

Efekt ekologiczny:
Wyłączenie z eksploatacji  trzech kotłów typu Fitzner-Laurahutte, opalanych paliwem stałym. Zdemontowane kotły są eksponowane w części muzealnej kotłowni.
Zmniejszenie emisji zanieczyszczeń pyłowo-gazowych do atmosfery, liczony w wymiarze rocznym (wg audytu energetycznego):

pył  12,76 Mg/a
SO2  6,27 Mg/a
NOx  0,43 Mg/a
CO  23,09 Mg/a
CO2  851,02 Mg/a

Termin realizacji zadania: lipiec 2002 r. (faza projektowa) - kwiecień 2004 r.

Zadania planowane:

Wykonanie podłączeń do miejskiej sieci cieplnej następujących jednostek organizacyjnych Starostwa Powiatowego w Tarnowskich Górach:

ZESPOŁU SZKÓŁ CHEMICZNO-MEDYCZNYCH I OGÓLNOKSZTAŁCĄCYCH
ZESPOŁU SZKÓŁ GASTRONOMICZNO – HOTELARSKICH
SPECJALNEGO OŚRODKA SZKOLNO – WYCHOWAWCZEGO
LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO IM. SEMPOŁOWSKIEJ
EDUKACYJNE CENTRUM UBIORU I RZEMIOSŁA

MPEC Sp. z o..o. z Tarnowskich Górach zobowiązuje się do:
-opracowania dokumentacji technicznej przyłączy i węzłów cieplnych;
-wykonania przyłącza na odcinku od sieci ciepłowniczej magistrali do węzłów cieplnych;
-wykonania i montaż węzłów cieplnych, zależnie do potrzeb jedno lub dwufunkcyjnych;
-odbioru i uruchomienia urządzeń.

MPEC Sp. z o.o. zamontuje w poszczególnych węzłach cieplnych:
- układy pomiarowo-rozliczeniowe;
- wodomierze do pomiaru ilości wody dostarczonej z sieci ciepłowniczej.

MPEC Sp. z o.o. zobowiązuje się do niepodwyższania cen energii cieplnej przez okres 5 lat o więcej niż o średnioroczny wskaźnik wzrostu cen za okres od ostatniej podwyżki.

Termin zakończenia prac – IV kwartał 2005 r.

Przykłady zadań realizowanych w Gminach na terenie Powiatu Tarnogórskiego
w ramach priorytetu 1

Gmina Tarnowskie Góry

Miejskie Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej s p. z o.o.  jest głównym dostawcą ciepła na terenie miasta  Tarnowskie Góry. Ogrzewa 7800 mieszkań i około 50 domków jednorodzinnych a do 4100 mieszkań dostarcza ciepłą wodę. Łączna powierzchnia ogrzewana 473 734 m2

Zadania zrealizowane i realizowane aktualnie przez MPEC:

modernizacja lokalnych kotłowni jn.:
 -  ul. Oświęcimska 1,
 -  ul. Strzelecka 29,
 -  ul. Św. Jacka 5,
 -  ul. Bytomska 6,
 -  ul. Topolowa.
wyżej wymieniona modernizacja polega na zastąpieniu kotłów węglowych kotłami  gazowymi. Wariant ten przyjęto dla kotłowni, których podłączanie do miejskiej sieci ciepłowniczej nie było możliwe.
-automatyzacja i monitoring pracy grupowych węzłów cieplnych w wyspowych systemach ciepłowniczych Przyjaźń oraz Lasowice, modernizacja sieci ciepłowniczej – wymiana tradycyjnych (kanałowych) sieci na ciepłociągi w systemie rur preizolowanych, doraźnie – w miejscach awaryjnych, modernizacja kotła WCO -80, pompowni, regulacji sieci ciepłowniczej w systemie ciepłowniczym Okrzei – połączenie budynków zasilanych z lokalnej kotłowni ul. Bema, opalanej koksem, która uległa likwidacji,
modernizacja kotłów w zakresie powietrza podmuchowego i uszczelniania rusztów. Prace dotyczyły kotłów ciepłowni Os. Przyjaźń i kotłowni Osada Jana,
modernizacja grupowych węzłów ciepłowniczych w systemach ciepłowniczych Przyjaźń i Lasowice, poprzez zabudowę wymienników typu JAD w miejsce przestarzałych WCO – 250 i WCW – 100,
zabudowa ciepłomierzy na sieciach niskiego parametru w budynkach u wszystkich odbiorców ciepła.

Zadania planowane przez MPEC:

modernizacja urządzeń odpylających w ciepłowni Os. Przyjaźń,
automatyzacja układów regulacji pomp obiegowych w ciepłowni Os. Przyjaźń oraz w grupowych węzłach cieplnych, likwidacja niskiej emisji poprzez: podłączanie do sieci ciepłowniczej lub zastąpienie kotłów koksowych kotłami gazowymi,
modernizacja sieci ciepłowniczych wysokiego i niskiego parametru,
likwidacja węzłów hydroelewatorowych w budynkach Os. Osada Jana.

Gmina Kalety

termomodernizacja budynku Urzędu Gminy w Kaletach – zastąpienie starych kotłów węglowych kotłami nowej generacji z podajnikami na groszek i miał,
termomodernizacja budynku Domu Kultury i  w Kaletach – docieplenie stropu, zastąpienie kotłów węglowych  instalacji c.o.  piecami ekologicznymi z podajnikami na groszek i miał,
termodernizacja budynku Szkoły w Drutarni – wymiana kotłów węglowych na kotły olejowe,
termodernizacja budynku Szkoły w Kaletach –  wymiana węglowej  instalacji grzewczej na ogrzewanie olejowe, wymiana stolarki okiennej.

Gmina Miasteczko Śląskie

we wszystkich obiektach użyteczności publicznej (z wyjątkiem budynku OSP Brynica) zainstalowano kotły gazowe, dokonano wymiany instalacji centralnego ogrzewania,
ponadto termomodernizacja budynku Przedszkola Nr 3  w Miasteczku Śląskim – wymiana stolarki okiennej i ocieplenie ścian od zewnątrz oraz termomodernizacja budynków Gimnazjum i Szkół Nr 1 i 2  w Miasteczku Śląskim – wymiana stolarki okiennej.

Gmina Krupski Młyn

termomodernizacja budynków wspólnoty mieszkaniowej na trenie Gminy Krupski Młyn, wymiana systemów grzewczych z kotłów węglowych na gazowo – olejowe,
termomodrenizacja budynku Szkoły w Potępie.

Gmina Ożarowice

termomodernizacja budynków szkół,
termomodernizacja gabinetu fizykoterapii, montaż baterii słonecznych,
termomodernizacja budynku Urzędu Gminy,
wymiana  kotłów węglowych na gazowe w budynkach czterech szkół, Domu Kultury, budynkach OSP.                                 
     
Gmina Tworóg

termomodernizacja  budynku szkoły w Wojsce,
termomodernizacja  budynku szkoły w Brynku,
wymiana ogrzewania z kotłów węglowych na gazowe i olejowe w budynkach OSP,
wymiana kotłów węglowych na kotły gazowe i olejowe w Szkołach w miejscowościach Tworóg, Wojska, Brynek.
Gmina Radzionków

termodernizacja 45 mieszkań komunalnych w Radzionkowie – unowocześnienie istniejącej sieci centralnego ogrzewania poprzez wymianę zaworów i regulatorów ciepła.

Gmina Świerklaniec

przebudowa kotłowni z węglowo – koksowej na ekologiczną gazową w Pałacu Kawalera,
termomodernizacja systemu grzewczego budynku Plebanii w Nakle Śląskim (kotłownia geotermalna)

Gmina Zbrosławice

termomodernizacja budynku Zespołu Szkół w Zbrosławicach / wymiana kotłów węglowych na gazowe,
termomodernizacja budynku Zespołu Szkół w Miedarach / wymiana kotłów węglowych na kotły zasilane biomasą,
termomodernizacja Sanatorium Neuropsychiatrii w Zbrosławicach / wymiana kotłów węglowych na gazowe, montaż kolektorów słonecznych/,
wymiana instalacji co oraz kotłów węglowych na kotły olejowe w Sanatorium w Kamieńcu, montaż kolektorów słonecznych.
Zadania planowane:

 wymiana kotłów węglowych na kotły opalane biomasą w Zespole Szkół w                     
Wieszowie
 wprowadzenie Gminnego Programu likwidacji niskiej emisji.

Priorytet  2

 Racjonalizacja  zużycia energii przez użytkowników staje się przyczynkiem ochrony środowiska, rozwoju biznesu ekoenergetycznego  oraz może przyczynić się do ogólnej poprawy warunków życia lokalnych społeczności.
Zadania planowane:
prowadzanie lokalnej edukacji w zakresie nowych technologii racjonalnego wykorzystania energii,
promocja innowacyjnych, ekologicznie skutecznych przedsięwzięć mających wymierny – dodatni wpływ na środowisko naturalne. 

Priorytet 3

 Wieloletnia tradycja stosowania węgla jako głównego paliwa energetycznego, stosowane w przeszłości dotacje do energetyki i niskie ceny tradycyjnych nośników energii znacznie utrudniły wprowadzenie energii ze źródeł odnawialnych. Barierą trudną do przezwyciężenia są wysokie nakłady inwestycyjne.
Stosowanie systemów wykorzystujących odnawialne źródła energii jest na razie w wielu przypadkach nieuzasadnione ekonomicznie. Niedostosowane mechanizmy finansowe adresowane bezpośrednio do wytwórców energii ze  źródeł odnawialnych. Istniejące prawo stwarza możliwość skorzystania z ulgi inwestycyjnej z tytułu wydatków poniesionych m. in. na zakup i zainstalowanie urządzeń do wykorzystania na cele produkcyjne naturalnych źródeł energii – ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym, ale adresatem są tylko podatnicy podatku rolnego.
 Racjonalne wykorzystanie energii ze źródeł odnawialnych, tj. energii rzek, wiatru, promieniowania słonecznego, geotermalnej lub biomasy, jest jednym z istotnych komponentów zrównoważonego rozwoju  przynoszącym wymierne efekty ekologiczno – energetyczne. Wzrost udziału odnawialnych źródeł energii w bilansie paliwowo – energetycznym, przyczynia się do poprawy efektywności wykorzystania i oszczędzania zasobów surowców energetycznych, poprawy stanu środowiska poprzez redukcje zanieczyszczeń do atmosfery i wód oraz redukcję wytwarzanych odpadów.
 Polska w obszarze energetyki odnawialnej postawiła sobie bardzo ambitne cele. W Strategii Rozwoju Ekoenergetyki Odnawialnej zakłada się, iż udział czystej energii w krajowej konsumpcji w 2010r. wyniesie około 7,5%.
Aby osiągnąć powyższy cel należy zwrócić szczególną uwagę na  możliwość wsparcia publicznego dla energetyki odnawialnej.
Zadania realizowane:

  podjęto działania  dotyczące zbilansowania możliwości pozyskania biomasy na terenie 
Powiatu Tarnogórskiego
  podpisano List Intencyjny  pomiędzy Powiatem Tarnogórskim, a Elektrociepłownią Zabrze              
       w zakresie zagadnień związanych z:
-  pozyskaniem biomasy z zasobów leśnych i wytwarzaniem z nich zrębków,
-  zakładaniem i prowadzeniem upraw wierzby energetycznej,
-  określeniem  postaci ( asortymentu ) biomasy i przygotowanego w oparciu o nią paliwa do     wykorzystania w procesach technologicznych Elektrociepłowni Zabrze,
-  określeniem zasad logistyki dostaw biomasy.

Zadania planowane:

 stworzenie ośrodka edukacyjno – wdrożeniowego Odnawialnych Źródeł Energii
 w   Starostwie Powiatowym, pełniącego funkcję edukacyjną i doradczą,
  stworzenie bazy informacyjnej,
  współpraca z Wydziałem Ochrony Środowiska i Energetyki Politechniki Śląskiej
  w zakresie  realizacji zapisów Strategii ekoenergetycznej powiatu tarnogórskiego.

Priorytet 4
    Pomimo dostępności technologii i dostępności kredytów brakuje zorganizowanego doradztwa energetycznego, służącego pomocą w podejmowaniu racjonalnych decyzji inwestycyjnych. Samorząd powiatowy może pełnić rolę koordynatora i organizatora współpracy gmin w zakresie zaopatrzenia w energię.

Zadania planowane :
zidentyfikowanie i promowanie wspólnych, ponadlokalnych przedsięwzięć  ekoenergetycnych,
stworzenie bazy danych oraz systemu zarządzania środowiskowego,
wykorzystanie odnawialnych źródeł energii jako czynnika aktywizującego lokalną gospodarkę,

Podsumowanie:

W ostatnich latach rosnące ceny energii w Polsce spowodowały opłacalność inwestowania                           w przedsięwzięcia zmierzające do zmniejszenia zużycia energii. Mechanizmy rynkowe doprowadziły do sytuacji, że dostępne są wszelkiego rodzaju nowoczesne technologie i materiały. Pomimo  dostępności technologii i dostępności kredytów, brakuje zorganizowanego, taniego doradztwa energetycznego, służącego pomocą w podjęciu racjonalnej decyzji inwestycyjnej.
Poszanowanie energii jest jednym z najefektywniejszych sposobów zmniejszenia zagrożeń dla środowiska naturalnego wynikających z produkcji i wykorzystania energii. Wiele z przedsięwzięć na rzecz poszanowania energii jest bardzo opłacalnych i możliwych do zrealizowania bez dotacji.
Można zadać pytanie: skoro inwestowanie w energooszczędność jest opłacalne i jednocześnie korzystne dla środowiska naturalnego, to dlaczego w tej dziedzinie nie ma znaczących postępów. Nikły postęp uwarunkowany jest między innymi brakiem dogodnego finansowania, niedostatkiem informacyjnym na temat technologii, a także niedostateczną wiedzą dotyczącą korzyści z racjonalnego wykorzystania energii oraz konsekwencji nieracjonalnego gospodarowania energią.
Śledząc przepisy prawne, uznać należy, że przed zastosowaniem w energetyce paliw odnawialnych nie ma odwrotu. Istnieje jednak szereg barier ograniczających rozwój energetyki wykorzystujących odnawialne źródła energii. Stanowią one zespół czynników o różnym charakterze.
Rosnące zainteresowanie biomasą w ostatnim okresie pozwoliło określić  zakres zadań, które należy rozwiązać. Rozpoznane są już zatem bariery i przeszkody.
Do podstawowych barier w Powiecie Tarnogórskim należą:
Bariera prawna i finansowa
brak stosownych unormowań prawnych określających w sposób jednoznaczny szczegóły  i sposób realizacji i polityki w zakresie wykorzystania odnawialnych źródeł energii,
niewystarczające mechanizmy ekonomiczne, w tym w szczególności fiskalne, które umożliwiłyby uzyskanie odpowiednich korzyści finansowych w stosunku do wysokości ponoszonych nakładów inwestycyjnych na obiekty, instalacje, urządzenia przeznaczone do wytwarzania energii ze źródeł odnawialnych,
relatywnie wysokie koszty inwestycyjne technologii wykorzystujących energię ze źródeł odnawialnych jak również wysokie koszty prac niezbędnych do uzyskania energii ze źródeł odnawialnych.
Bariera informacyjna
brak bilansu zasobów i potencjału energii odnawialnej,
brak informacji o elementach potencjału energetycznego poszczególnych rodzajów odnawialnych źródeł energii i o  możliwościach technicznych wykorzystania tego potencjału,
brak informacji o firmach produkujących i projektowych oraz o firmach konsultacyjnych zajmujących się tematyką,
brak informacji o procedurach postępowania przy  otwieraniu i realizacji tego typu inwestycji oraz standardowych kosztach cyklu inwestycyjnego oraz o korzyściach ekonomicznych, społecznych i ekologicznych związanych z realizacją inwestycji z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii,
brak informacji o producentach, dostawcach i wykonawcach systemów  wykorzystujących energię ze źródeł odnawialnych.
Bariera dostępności do urządzeń i nowych technologii
niedostateczna ilość krajowych organizacji  gospodarczych zajmujących się na skalę przemysłową produkcją urządzeń wykorzystujących odnawialne źródła energii,
brak preferencji podatkowych w zakresie importu i eksportu urządzeń przeznaczonych do systemów wykorzystujących odnawialne źródła energii.
Bariera edukacyjna
niedostateczny zakres programów nauczania, uwzględniających odnawialne źródła energii, w szkolnictwie,
brak programów edukacyjno – szkoleniowych dotyczących odnawialnych źródeł energii.

Wnioski :
Oceniając realizację „Strategii ekoenergetycznej powiatu tarnogórskiego” stwierdzić należy, że zrealizowano stosunkowo dużo znaczących zadań na terenie naszego Powiatu.
Konieczna jest, dalsza kontynuacja i intensyfikacja działań mających dodatni wpływ na środowisko, stąd zasadnym wydaje się :
stworzenie ośrodka edukacyjno – wdrożeniowego Odnawialnych Źródeł Energii w Starostwie Powiatowym, pełniącego funkcję edukacyjną i doradczą,
stworzenie bazy informacyjnej,
współpraca z Wydziałem Ochrony Środowiska i Energetyki Politechniki Śląskiej
       w zakresie  realizacji zapisów „ Strategii ekoenergetycznej powiatu tarnogórskiego”,
zidentyfikowanie i promowanie wspólnych, ponadlokalnych przedsięwzięć  ekoenergetycnych,
stworzenie bazy danych oraz systemu zarządzania środowiskowego,
wykorzystanie odnawialnych źródeł energii jako czynnika aktywizującego lokalną gospodarkę,
prowadzanie lokalnej edukacji w zakresie nowych technologii racjonalnego wykorzystania energii,
promocja innowacyjnych, ekologicznie skutecznych przedsięwzięć mających wymierny – dodatni wpływ na środowisko naturalne. 


Osoba wprowadzająca dokument: Krzysztof Dudek

Data wprowadzenia: 2006-02-23

Wyświetleń: 2494

Załączniki:
Brak załączników w dokumencie.

Rejestr zmian:
Utworzenie dokumentu: Krzysztof Dudek, dnia: 2006-02-23

« POWRÓT

WYDRUK