» STRONA GŁÓWNA » MENU PRZEDMIOTOWE » Zarządzenia Starosty » 2008 rok

Zarządzenie Starosty Powiatu Tarnogórskiego nr 97/2008 z dnia 26.11.2008 r. ws. organizacji i zasad działania systemu wykrywania i alarmowania w powiecie tarnogórskim



Symbol: EO.Z 0716-9/21/08

ZARZĄDZENIE Nr 97 /2008
STAROSTY POWIATU TARNOGÓRSKIEGO -
- SZEFA OBRONY CYWILNEJ POIWATU
z dnia 26.11.2008 rok

w sprawie organizacji i zasad działania systemu wykrywania i alarmowania
w powiecie tarnogórskim.


Na podstawie art.17 ust.7 i art. 138 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (tekst jedn. Dz.U. z 2004 r. Nr 241, poz. 2415 z poźn. zm. Nr 277, poz. 2742), § 4 ust.1 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 13 stycznia 2004 r. w sprawie ogólnych zasad wykonywania zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony (Dz.U. Nr 16, poz. 152) i § 3 pkt 6 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 czerwca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Szefa Obrony Cywilnej Kraju, szefów obrony cywilnej województw, powiatów i gmin (Dz.U. Nr 96, poz. 850) oraz zarządzenia Nr 255/05 Wojewody Śląskiego - Szefa Obrony Cywilnej Województwa z dnia 5 sierpnia 2005 r. w sprawie organizacji i zasad działania systemu wykrywania i alarmowania,

zarządzam, co następuje:

§ 1.

1. W celu wykonania zadań związanych z wykrywaniem zagrożeń, przekazywaniem informacji o ich zaistnieniu, opracowaniem danych oraz ostrzegania i alarmowania ludności w okresie zagrożenia bezpieczeństwa państwa, kryzysu lub wojny organizuje się system wykrywania i alarmowania (SWA), zwany dalej "systemem".
2. System przygotowuje się w stanie stałej gotowości obronnej państwa, a rozwija w stanie gotowości obronnej państwa czasu kryzysu i w stanie gotowości obronnej państwa czasu wojny.
3. Całkowite lub częściowe rozwinięcie systemu wykrywania i alarmowania następuje na podstawie zarządzenia:
- szefa obrony cywilnej powiatu - na terenie powiatu;
- szefa obrony cywilnej gminy - na terenie gminy.
4. W czasie pokoju właściwi szefowie obrony cywilnej mogą zarządzić rozwinięcie systemu w przypadku wystąpienia klęsk żywiołowych i zagrożeń środowiska oraz usuwania ich skutków, a także w celu przeprowadzenia ćwiczeń obrony cywilnej.

§ 2.

System organizują:
- Starosta - na potrzeby realizacji zadań związanych z informowaniem, ostrzeganiem oraz alarmowaniem ludności powiatu, w sytuacji zagrożenia występującego na obszarze wykraczającym poza granice jednej gminy;
- Burmistrzowie miast i Wójtowie gmin -  na potrzeby realizacji zadań związanych z informowaniem, ostrzeganiem oraz alarmowaniem ludności, w sytuacji zagrożenia występującego na obszarze miasta, gminy.

§ 3.

1. System wykrywania i alarmowania obejmuje:
a) jednostki organizacyjne wykrywania zagrożeń i alarmowania;
b) jednostki organizacyjne zbierania i przetwarzania informacji oraz alarmowania.

2. Jednostkami organizacyjnymi systemu są formacje obrony cywilnej wymienione w "Wykazie jednostek organizacyjnych systemu wykrywania i alarmowania" stanowiącym załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia, powoływane przez właściwe organy obrony cywilnej na podstawie art. 138, ust. 3 ustawy z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2004 r. Nr 241, poz. 2416 z późn. zm.).

3. W skład systemu włącza się także podmioty tworzące system wczesnego ostrzegania, wymienione w załączniku nr 1 do zarządzenia Nr 65/2004 Starosty Tarnogórskiego - Szefa Obrony Cywilnej Powiatu z dnia 3 sierpnia 2004 r. w sprawie organizacji systemu wczesnego ostrzegania w powiecie tarnogórskim.

4. Struktury organizacyjne jednostek, o których mowa w ust. 1, określa załącznik nr 2 do zarządzenia.

§ 4.

1. Do podstawowych zadań jednostek, o których mowa w § 3 ust.1, pkt a) należy w szczególności:
a) wykrywanie niebezpiecznych dla ludzi emisji do środowiska substancji promieniotwórczych i niebezpiecznych substancji chemicznych oraz uderzeń bronią masowego rażenia i środkami zapalającymi, skażeń i zakażeń;
b) rozpoznawanie skażeń promieniotwórczych, chemicznych, zakażeń biologicznych, określanie dawek napromienienia, wykrywanie innych nadzwyczajnych zagrożeń oraz oznaczanie stref niebezpiecznych;
c) określanie warunków meteorologicznych w przyziemnych warstwach atmosfery;
d) pobieranie próbek i określanie stopnia skażenia produktów żywnościowych, płodów rolnych, roślinności, pasz, wody pitnej i wód powierzchniowych oraz gleby i powietrza;
e) przekazywanie danych z rozpoznania do jednostek zbierania i przetwarzania  informacji oraz alarmowania;
f) przekazywanie komunikatów, ostrzeżeń i sygnałów alarmowych dla ludności, instytucji i podmiotów gospodarczych.

2. Do podstawowych zadań jednostek, o których mowa w § 3 ust.1, pkt b) należy w szczególności:
a) zbieranie i opracowywanie danych o skażeniach i zakażeniach, napromienieniu, uderzeniach bronią masowego rażenia i innych nadzwyczajnych zagrożeniach oraz warunków atmosferycznych;
b) określenie skali skutków skażeń i zakażeń, napromienienia, uderzeń bronią masowego rażenia i środkami zapalającymi oraz innych nadzwyczajnych zagrożeń;
c) przekazywanie komunikatów, ostrzeżeń i sygnałów alarmowych dla ludności, instytucji i podmiotów gospodarczych;
d) opracowywanie meldunków, wniosków i propozycji dla właściwych organów obrony cywilnej;
e) przekazywanie danych o skażeniach i zakażeniach, napromienieniu, uderzeniach bronią masowego rażenia i innych nadzwyczajnych zagrożeniach do jednostek nadrzędnych i współdziałających;
f) współpraca z Systemem Wykrywania Skażeń Sił Zbrojnych RP.

3. Szczegółowe zadania formacji obrony cywilnej tworzonych na potrzeby systemu określa załącznik nr 3 do zarządzenia.

§ 5.

1. Na szczeblu powiatowym tworzy się :

powiatowy ośrodek analizy danych i alarmowania (POADA)

2. Szefowie obrony cywilnej gmin:
a) tworzą:
- drużyny wykrywania i alarmowania (wiodąca jednostka SWA gminy);
- drużyny wykrywania zagrożeń (wg możliwości i potrzeb);
- posterunki alarmowania w sołectwach, osiedlach i zakładach pracy (na podstawie planu alarmowania gminy);

b) typują zakłady (instytucje), w których nie powołano formacji wykrywania i alarmowania, ale których służby dyżurne na zasadzie współdziałania z gminnymi elementami systemu wykrywania i alarmowania będą przekazywać informacje o nadzwyczajnych zagrożeniach;

c) sprawują nadzór nad opracowaniem i aktualizacją niezbędnej dokumentacji dla formacji wykrywania i alarmowania, ich wyposażeniem w sprzęt specjalistyczny oraz szkoleniem.

§ 6.

W celu zapewnienia sprawnego rozwinięcia i funkcjonowania systemu, ustala się następujące zasady działania:

1. system wykrywania i alarmowania osiąga pełną gotowość do działania przez  rozwinięcie jednostek organizacyjnych w miejscach formowania;
2. formacje obrony cywilnej wchodzące w skład systemu wykrywania i alarmowania działają na podstawie planów działania opracowanych przez komendantów tych formacji;
3. plany, o których mowa w pkt. 2 zatwierdzają szefowie obrony cywilnej tworzący formacje;
4. w stanie stałej gotowości obronnej państwa terenowe organy obrony cywilnej, a także pracodawcy tworzący formacje obrony cywilnej wchodzące w skład systemu wykrywania i alarmowania (jako formacje o wyższym stopniu gotowości do działania) zobowiązani są do:
a) utrzymania stopnia ukompletowania formacji:
- stanów osobowych, sprzętu i materiałów oraz wyposażenia indywidualnego nie mniej niż  90%,
- sprzętu pobieranego z gospodarki (w poszczególnych grupach specjalistycznych) nie niej niż 50 % przy stanie do trzech jednostek sprzętu i 75 % przy stanie wyższym niż trzy jednostki w stosunku do tabel należności.
b) utrzymania nie mniej niż 50 % stanów osobowych w gotowości do działania w czasie 4 - 6 godzin od przekazania sygnału;
c) zapewnienia osiągnięcia pełnej gotowości do działania przez minimum 90 % stanu osobowego w czasie 12 - 16 godzin od przekazania sygnału;
d) aktualizowania planów działania poszczególnych formacji;
5. jednostki systemu wykrywania i alarmowania ze służbami i instytucjami, których statutowa działalność jest związana z monitorowaniem zjawisk stanowiących zagrożenie dla ludności oraz koordynują ich działania w okresie wystąpienia tego zagrożenia;
6. współdziałanie, o którym mowa w pkt. 5 polega na wzajemnej wymianie informacji uzyskanych w toku własnej statutowej działalności, a mających bezpośredni lub pośredni związek z występowaniem zagrożeń ludności, ich wykrywaniem oraz informowaniem, ostrzeganiem i alarmowaniem;
7. w sytuacji nadzwyczajnej Szef Obrony Cywilnej Powiatu może doraźnie określić sposób postępowania dla jednostek współdziałających.

§ 7.

1. Ustala się następujące zasady przekazywania informacji w systemie wykrywania i alarmowania dla jednostek nadrzędnych, podległych i współdziałających:

1) natychmiast przekazuje się informacje dotyczące awarii i katastrof, wzrostu mocy dawki promieniowania szkodliwego dla organizmów w tym:
a) o wykryciu wybuchu jądrowego;
b) o wykryciu skażenia promieniotwórczego - natychmiast po wzroście mocy dawki tła promieniowania gamma powyżej dwukrotnej wartości oraz po ponownym jej wzroście o dowolną wartość;
c) o wykryciu skażeń chemicznych - natychmiast po zaobserwowaniu użycia bojowych środków trujących (BST) lub wyzwolenia niebezpiecznych materiałów chemicznych (NMCh) i określeniu kierunku przesuwania się obłoku skażonego powietrza oraz po określeniu rodzaju środka lub materiału i ewentualnej granicy terenu skażonego (zasięgu obłoku skażonego powietrza);
d) o wykryciu innych zagrożeń - określając rodzaj zagrożenia;

2) okresowo przekazuje się informacje dotyczące pomiarów mocy dawki promieniowania gamma, kontroli napromieniowania ludności, skażenia komponentów środowiska i żywności oraz warunków meteorologicznych;
3) częstotliwość przekazywanych okresowo informacji określa się według odrębnych ustaleń;
4) informacje o wykrytych zagrożeniach przekazuje się natychmiast na hasło "POWIETRZE";
5) treść przekazywanych informacji przechowuje się na nośnikach trwałych (taśmy magnetofonowe, dyskietki komputerowe, dzienniki działania, itp.).

2. W celu zapewnienia sprawnego obiegu informacji wykorzystuje się:

1) radiową sieć ostrzegania 3 Korpusu Obrony Powietrznej do odbioru komunikatów w Powiatowym Ośrodku Analizy Danych i Alarmowania, sygnałów o zagrożeniu  uderzeniami z powietrza, skażeniami i zakażeniami;

2) radiotelefoniczne sieci kierowania Wojewody Śląskiego do:
a) radiowego sterowania systemami alarmowania (RSWS 2000/3000 i DSP-50);
b) przekazywania sygnałów ostrzegania i alarmowania w relacjach: Wojewódzki - Powiatowy Ośrodek Analizy Danych i Alarmowania - drużyny wykrywania i alarmowania;
c) przekazywania meldunków i informacji w relacjach: Wojewódzki - Powiatowy Ośrodek Analizy Danych i Alarmowania - drużyny wykrywania i alarmowania;

3) telekomunikacyjną sieć użytku publicznego do:
a) bezpośredniej łączności przewodowej w relacji: WOADA - POADA;
b) bezpośredniego sterowania systemami alarmowymi miast.

3. Do ostrzegania i alarmowania ludności wykorzystuje się:
1) rozgłośnie radiowe i ośrodki telewizyjne (telewizję kablową);
2) scentralizowane systemy alarmowania - przewodowe i radiowe;
3) pojedyncze syreny alarmowe;
4) urządzenia nagłaśniające na pojazdach.

4. Szefowie OC gmin odpowiedzialni są za zapewnienie łączności radiotelefonicznej i telefonicznej dla potrzeb działających na ich terenie jednostek organizacyjnych systemu - w oparciu o sprzęt przewidziany w tabelach należności.

5. W przypadku zakłóceń lub uszkodzeń w sieciach radiotelefonicznych kierowania Wojewody i telekomunikacyjnej sieci użytku publicznego należy wykorzystywać, do przekazania sygnałów alarmowych i informacji o zagrożeniach, wewnętrzne sieci radiotelefoniczne i telefoniczne Państwowej Straży Pożarnej i Policji oraz innych dysponentów systemów i środków łączności.

6. W przypadku utraty zdolności do wykonywania zadań przez POADA, jego zadania przejmuje drużyna wykrywania i alarmowania w Tarnowskich Górach.

§ 8.

1. Szefowie Obrony Cywilnej gmin dokonają aktualizacji zarządzeń w sprawie organizacji systemu wykrywania i alarmowania w gminach.
2. Szefowie Obrony Cywilnej gmin oraz pracodawcy, na których nałożono zadania na rzecz sytemu, opracują stosowne zarządzenia w sprawie utworzenia jednostek organizacyjnych SWA oraz zapewnią ich sformowanie, wyposażenie w sprzęt oraz szkolenie.

§ 9.

Nadzór nad wykonaniem zarządzenia powierzam Inspektorowi ds. Obrony Cywilnej w Biurze Bezpieczeństwa Publicznego.

§ 10.

Traci moc zarządzenie Nr 78/2005 Starosty Tarnogórskiego - Szefa Obrony Cywilnej Powiatu z dnia 6 października 2005 roku w sprawie organizacji systemu wykrywania i alarmowania w powiecie tarnogórskim.

§ 11.

Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania.

Dokument utworzono: Biuro Bezpieczeństwa Publicznego
Autoryzacja: Starosta Powiatu Tarnogórskiego - Józef Korpak


Osoba wprowadzająca dokument: Krzysztof Dudek

Data dokumentu: 2008-12-04

Data wprowadzenia: 2008-12-05

Wyświetleń: 1740

Załączniki:
1) Załącznik nr 1 do zarządzenia nr 97/2008 Wprowadził: Krzysztof Dudek, Dnia: 2008-12-05, Pobrań: 1205, Typ: DOC, Rozmiar: 33.5 KB
2) Załącznik nr 2 do zarządzenia nr 97/2008 Wprowadził: Krzysztof Dudek, Dnia: 2008-12-05, Pobrań: 1199, Typ: DOC, Rozmiar: 48 KB
3) Załącznik nr 3 do zarządzenia nr 97/2008 Wprowadził: Krzysztof Dudek, Dnia: 2008-12-05, Pobrań: 1181, Typ: DOC, Rozmiar: 40 KB

Rejestr zmian:
Utworzenie dokumentu: Krzysztof Dudek, dnia: 2008-12-05

« POWRÓT

WYDRUK