» STRONA GŁÓWNA » MENU PRZEDMIOTOWE » Zarządzenia Starosty » 2007 rok

Zarządzenie Starosty Powiatu Tarnogórskiego nr 104/2007 z dnia 31.12.2007 r. ws. zasad prowadzenia rachunkowości w Starostwie Powiatowym w Tarnowskich Górach



Symbol: EO.Z 0716-9/1/08

Zarządzenie nr  104/2007
Starosty Powiatu Tarnogórskiego
z dnia 31 grudnia 2007 r.

w sprawie  zasad prowadzenia rachunkowości w Starostwie Powiatowym w Tarnowskich Górach

na podstawie:
art. 10 ust 1 i 2 ustawy z dnia 29 września 1994 o rachunkowości ( tekst jednolity Dz. U.
Nr 76  poz. 694  z 2002 r. ze zm.), Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia  28 lipca 2006 r.
w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142  poz. 1020 z 2006 r. wraz ze zm.)  oraz art. 34 ust.1 ustawy
o samorządzie powiatowym (Dz. U. Nr 142 poz. 1592 z 2001r. wraz ze zm.)

zarządzam co następuje:

§ 1

1. Podstawą prowadzenia rachunkowości w Starostwie Powiatowym w Tarnowskich Górach jest Zakładowy Plan Kont obejmujący:
1.1.metody wyceny aktywów i pasywów, w ciągu roku i na dzień bilansowy, które stanowią załącznik nr 1 do niniejszego zarządzenia,
1.2.zasady i sposób prowadzenia ksiąg rachunkowych, które stanowią załącznik nr 2 do niniejszego zarządzenia,
1.3.system ochrony danych i ich zbiorów, który  stanowi załącznik nr 3 do niniejszego zarządzenia.
2. Księgi rachunkowe prowadzi się w języku polskim i w walucie polskiej.
3. Księgi rachunkowe prowadzi się w siedzibie jednostki.
4. Rokiem obrotowym jest rok budżetowy obejmujący okres 12 miesięcy od dnia 1 stycznia do dnia 31 grudnia każdego roku kalendarzowego, a okresami sprawozdawczymi będą poszczególne miesiące w roku obrotowym.
5. Księgi rachunkowe zamyka się na dzień kończący rok obrotowy, nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia zaistnienia tych zdarzeń.
6. Ostateczne zamknięcie i otwarcie ksiąg rachunkowych powinno nastąpić najpóźniej w ciągu 15 dni od dnia zatwierdzenia sprawozdania finansowego za rok obrotowy.
7. Księgi rachunkowe obejmują zbiory zapisów księgowych, obrotów i sald, które tworzą:
7.1. dziennik,
7.2. księga główna,
7.3. księgi pomocnicze,
7.4. zestawienie obrotów i sald księgi głównej oraz księgi pomocniczej.
8. Konta analityczne do poszczególnych kont syntetycznych należy tworzyć wg potrzeb prawidłowego prowadzenia rachunkowości zapewniającego rzetelny i usystematyzowany stan wykonania budżetu oraz obrazujący sytuację gospodarczą Starostwa Powiatowego, a także na potrzeby analizy i sprawozdawczości. Obrazuje to:
8.1.Plan kont ewidencji syntetycznej dla budżetu Powiatu Tarnogórskiego w powiązaniu z ewidencją analityczną,
8.2.Plan kont ewidencji syntetycznej dla Starostwa Powiatowego tj. jednostki budżetowej, funduszy celowych oraz księgi pn." Skarb Państwa" w powiązaniu z ewidencją analityczną.
9. Dochody i wydatki budżetowe, a także przychody i rozchody klasyfikuje się zgodnie z odrębną w tym zakresie nomenklaturą prawną poprzez stosowanie symboliki odpowiedniej klasyfikacji wg. działów, rozdziałów i paragrafów.
10. Księgi rachunkowe przy użyciu komputera zapewniają automatyczną kontrolę ciągłości zapisów, przenoszenia obrotów i sald. Wydruki komputerowe ksiąg rachunkowych składają się z automatycznie numerowanych stron, z oznaczeniem pierwszej i ostatniej oraz są sumowane na kolejnych stronach w sposób ciągły w roku obrotowym.
11. Księgi rachunkowe drukuje się nie później niż na koniec roku obrotowego. Za równoważne z wydrukiem uznaje się także przeniesienie treści ksiąg rachunkowych na inny komputerowy nośnik danych, zapewniający trwałość zapisu informacji przez czas nie krótszy od wymaganego dla przechowywania ksiąg rachunkowych.
12. Ustala się zasady ewidencjonowania wpływów budżetowych z tytułu zwrotu lub refundacji wcześniej poniesionych kosztów bądź wydatków jako dochody budżetu powiatu, które w poprzednich latach obrachunkowych odnoszone były na zmniejszenie poniesionych w danym okresie rozrachunkowym kosztów jednostki. Nie dotyczy to kosztów rozmów telefonicznych obciążających pracowników oraz radnych.      
13. Ustala się prowadzenie rachunku bankowego wspólnego dla organu - Powiatu oraz jednostki - Starostwa Powiatowego, do których prowadzi się subkonta dochodów i wydatków.
14. Ustala się zasady naliczania odsetek w momencie zapłaty, a w przypadku braku wpłaty raz na kwartał roku obrotowego. Ponadto ustala się przyjmowanie odsetek z kont unijnych na dochody powiatu w momencie ich kasowej wpłaty na rachunek bankowy powiatu.
15.Ustala się począwszy od 1 sierpnia 2007r. wprowadzenie zasad proporcjonalnego zaliczania wpłat na poczet zaległości cywilnoprawnych.
16.Ustala się zasady dokonywania technicznych zapisów ujemnych po tej samej stronie konta (w tym min. 130,400,133,223,902), po której dokonano zapisu pierwotnego w organie oraz jednostce w stosunku do prowadzonych ksiąg rachunkowych następujących operacji gospodarczych:  - zwroty niewykorzystanych dotacji w ramach roku budżetowego, zwrot niewykorzystanych środków na koniec roku budżetowego z jednostek organizacyjnych lub zwrot niewykorzystanych środków w ciągu roku obrotowego jednostki likwidowanej, - wpłaty pracowników dotyczące rozliczenia pobranych zaliczek, - zwroty z tytułu zapłaconych towarów lub usług, których realizacja nie doszła do skutku lub refundacje faktur, - zwroty kosztów obsługi telefonów służbowych dokonane przez pracowników z tytułu przekroczenia przyznanego limitu rozmów, - zwroty dotyczące wystawionych faktur korygujących powodujących zmniejszenie wydatków.
17. Ustala się zasady ujmowania w kosztach zdarzeń gospodarczych udokumentowanych fakturami posiadającymi odpowiedni opis merytoryczny oraz stosowny opis pracownika komórki zamówień publicznych stwierdzający legalność poniesionego wydatku, które wpłynęły do kontroli formalno-rachunkowej Wydziału Budżetu i Finansów do ostatniego dnia miesiąca, którego dokument dotyczy. Tak opracowany dokument zostaje następnie  sprawdzony pod względem formalno-rachunkowym i przekazany do zatwierdzenia do wypłaty.
18. Zapisy księgowe wprowadzone do ewidencji księgowej przy pomocy programu komputerowego podlegają zatwierdzeniu elektronicznemu przez użytkownika księgi rachunkowej najpóźniej do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu księgowym.
19. Zapisy księgowe wprowadzone do ewidencji ksiąg Skarbu Państwa podlegają zatwierdzeniu co 10 dni zgodnie z terminami rozliczeń dotyczących przekazu pobranych dochodów z tytułu gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa.
20. Wprowadza się następujące zasady ewidencjonowania operacji gospodarczych związanych z realizacją projektów finansowanych ze źródeł zewnętrznych:
20.1. Ustala się, iż dla każdego projektu finansowanego z funduszy pomocowych prowadzi się odrębną księgę rachunkową zakładaną  w funkcjonującym programie finansowo-księgowym.
20.2. Ustala się, iż dla zadań realizowanych przy udziale funduszy zewnętrznych gdzie wymagane jest utworzenie odrębnego rachunku bankowego należy utworzyć wydzielony rachunek bankowy.
20.3. Księgi rachunkowe funduszy pomocowych prowadzi się w siedzibie jednostki w walucie polskiej i w języku polskim.
20.4. Rokiem obrotowym jest rok budżetowy pokrywający się z rokiem  kalendarzowym, a okresami sprawozdawczymi są poszczególne miesiące roku obrotowego.
20.5. Księgi rachunkowe funduszy pomocowych zamyka się na dzień kończący rok obrotowy, nie później jednak niż do 3 miesięcy od dnia zaistnienia tych zdarzeń.
20.6. Księgi rachunkowe funduszy pomocowych obejmują zbiory zapisów księgowych, obrotów i sald, na które składają się:
- dziennik,
- księga główna,
- księgi pomocnicze,
- zestawienie obrotów i sald księgi głównej oraz księgi pomocniczej.
20.7.  Konta analityczne do poszczególnych kont syntetycznych należy tworzyć wg potrzeb prawidłowego odzwierciedlenia sytuacji finansowej funduszy zewnętrznych zapewniającego rzetelny i usystematyzowany stan wykonania budżetu w części realizacji programów unijnych w oparciu o Plan Kont ewidencji syntetycznej.
20.8. Dochody i wydatki funduszy pomocowych klasyfikuje się zgodnie z odrębnymi w tym zakresie przepisami poprzez zamieszczanie na ostatnim miejscu symbolu klasyfikacji budżetowej odpowiedniej cyfry ustalonej nomenklaturą dla danej formy finansowania zewnętrznego.
20.9. Ustala się ścieżki proceduralne przy realizacji ww. projektów określone w załączniku nr 4 do niniejszego zarządzenia.

§ 2

Wykonanie zarządzenia powierza się Skarbnikowi Powiatu oraz Naczelnikowi Wydziału Budżetu i Finansów.

§ 3

1. Zarządzenie wchodzi w życie z dniem podpisania, z mocą obowiązującą od 1 stycznia 2007
2. Traci moc Zarządzenie Nr 67/2005 Starosty Tarnogórskiego z dnia 26  sierpnia 2005r. w sprawie zasad prowadzenia rachunkowości w Starostwie Powiatowym w Tarnowskich Górach.

Dokument utworzono: Wydział Budżetu i Finansów
Autoryzacja: Starosta Powiatu Tarnogórskiego - Józef Korpak


Osoba wprowadzająca dokument: Krzysztof Dudek

Data dokumentu: 2008-01-08

Data wprowadzenia: 2008-01-08

Wyświetleń: 1609

Załączniki:
1) Załącznik numer 1 do zarządzenia 104/2007 Wprowadził: Krzysztof Dudek, Dnia: 2008-01-08, Pobrań: 1083, Typ: DOC, Rozmiar: 213 KB
2) Załącznik numer 2 do zarządzenia 104/2007 Wprowadził: Krzysztof Dudek, Dnia: 2008-01-08, Pobrań: 1202, Typ: DOC, Rozmiar: 445.5 KB
3) Załącznik numer 3 do zarządzenia 104/2007 Wprowadził: Krzysztof Dudek, Dnia: 2008-01-08, Pobrań: 1004, Typ: DOC, Rozmiar: 179.5 KB
4) Załącznik numer 4 do zarządzenia 104/2007 Wprowadził: Krzysztof Dudek, Dnia: 2008-01-08, Pobrań: 1091, Typ: DOC, Rozmiar: 287.5 KB

Rejestr zmian:
Utworzenie dokumentu: Krzysztof Dudek, dnia: 2008-01-08

« POWRÓT

WYDRUK