» STRONA GŁÓWNA » MENU PODMIOTOWE » Przeprowadzane kontrole » Kontrole wewnętrzne » Kontrole powiatowych jednostek organizacyjnych oraz jednostek nadzorowanych » Rok 2007

Wystąpienie pokontrolne - Edukacyjne Centrum Ubioru i Rzemiosła w Tarnowskich Górach



Symbol: SKO.0913-20/07

Tarnowskie Góry, dnia 21 czerwca 2007 r.

SKO.0913-20/07


SZANOWNA PANI
mgr inż. Jolanta Plotecka
Dyrektor
Edukacyjnego Centrum Ubioru i Rzemiosła
w Tarnowskich Górach

 

WYSTĄPIENIE POKONTROLNE

     
      Na podstawie § 14 ust. 1-3 załącznika nr 1 do zarządzenia nr 123/06 Starosty Powiatu Tarnogórskiego z dnia 14 grudnia 2006 roku w sprawie zasad, trybu i procedury przeprowadzania kontroli w Starostwie Powiatowym, powiatowych jednostkach organizacyjnych oraz nadzorowanych jednostkach sektora finansów publicznych, w związku z przeprowadzoną kontrolą w Edukacyjnym Centrum Ubioru i Rzemiosła w Tarnowskich Górach, przesyłam Pani niniejsze wystąpienie pokontrolne.
      W wyniku kontroli przeprowadzonej przez pracownika Wydziału Kontroli Starostwa Powiatowego w temacie: "Prawidłowość prowadzenia gospodarki finansowej" stwierdzono, iż w okresie objętym kontrolą tj. w grudniu 2006 roku oraz marcu 2007 roku, w kierowanej przez Panią jednostce wystąpiły nieprawidłowości polegające na:
1) nie wykonaniu zalecenia pokontrolnego wskazującego na pokrywanie kosztów obsługi konta rachunku dochodów własnych jednostki ze środków finansowych gromadzonych na tymże rachunku, zgodnie z przepisem § 3 Uchwały nr XXXiV/321/2005 Rady Powiatu w Tarnowskich Górach z dnia 31 marca 2005 r. w sprawie utworzenia rachunku dochodów własnych w jednostkach organizacyjnych Powiatu Tarnogórskiego (w trakcie prowadzonej kontroli jednostka dokonała zwrotu poniesionych wydatków z rachunku dochodów własnych na rachunek bieżący jednostki);
2) braku w zestawieniu obrotów i sald za miesiąc marzec 2007 r. sald kont na dzień otwarcia ksiąg rachunkowych, czym naruszono art. 18 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.);
3) dokonywaniu zapisów księgowych w księgach rachunkowych w sposób nie pozwalający na ustalenie osoby odpowiedzialnej za treść zapisu co jest niezgodne z przepisami art. 14 ust. 4 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości; 
4) nie ujmowaniu w dzienniku daty dokonania operacji gospodarczej, która widnieje na dowodzie księgowym, czym naruszono przepis art. 23 ust. 2 ustawy o rachunkowości;
5) poprawianiu błędów w dowodach księgowych (wewnętrznych) w sposób niezgodny z art. 22 ust. 3 ustawy o rachunkowości, poprzez przerobienie dotychczasowej treści, jak również poprzez dokonanie skreślenia błędnej kwoty z zachowaniem czytelności poprzedniego zapisu oraz podpisaniu przez osobę upoważnioną bez wpisania daty poprawki;
6) ewidencjonowaniu umorzenia pozostałych środków trwałych oraz zbiorów bibliotecznych w korespondencji z kontem 013 - "Pozostałe środki trwałe", naruszając przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. z 2006 r. nr 142 poz.1020);
7) dokonywaniu dodatkowej ewidencji na stronie Ma konta 400 - "Koszty według rodzajów" technicznym zapisem ujemnym w celu ujęcia zapłaty za media z tytułu najmu lokalu, co jest niezgodne z artykułem 25 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości;
8) ewidencjonowaniu naliczenia wynagrodzenia przysługującego płatnikowi składek z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych na rzecz budżetu państwa  technicznym zapisem ujemnym po stronie Ma konta 225 - "Rozrachunki z budżetami", co jest niezgodne z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych, jak również z art. 25 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości;
9) dokonaniu zapisu w księgach rachunkowych w kwocie niezgodnej z kwotą widniejącą na dowodzie księgowym, naruszając przepisy art. 24 ust. 2 i 3 ustawy o rachunkowości (nieprawidłowość w trakcie kontroli skorygowano);
10) nieprawidłowym klasyfikowaniu wydatków:
a) za znaki opłaty sądowej w paragrafie 4300 - "Zakup usług pozostałych",
b) związanych z zakupem myszy komputerowej w paragrafie 4210 - "Zakup materiałów i wyposażenia",
c) na zakup manekina przeznaczonego do celów dydaktycznych w paragrafie 4210 - "Zakup materiałów i wyposażenia",
co naruszyło przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 14 czerwca 2006r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz.U. z 2006r. nr 107 poz. 726 z późn. zm.);
11) braku potwierdzenia odbioru gotówki na dowodach źródłowych, na podstawie których była dokonywana wypłata gotówki z kasy, co jest niezgodne z obowiązującą w jednostce "Instrukcją kasową dotyczącą gospodarki środkami pieniężnymi".
      W związku z kontrolą, której wyniki zostały przedstawione w protokole kontroli znak: SKO.0913-20/07, zobowiązuję do:
1) sporządzania zestawień obrotów i sald zgodnie z art. 18 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 z późn. zm.);
2) dokonywania zapisów w księgach rachunkowych w sposób pozwalający na ustalenie osoby odpowiedzialnej za treść zapisu, zgodnie z przepisami art. 14 ust. 4 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości; 
3) dokonywania zapisów w księgach rachunkowych zgodnie z art. 23 ust. 2 ustawy o rachunkowości, a w szczególności ujmowania w księgach rachunkowych daty dokonania operacji gospodarczej;
4) poprawiania błędów w dowodach księgowych (wewnętrznych) w sposób zgodny z art. 22 ust. 3 ustawy o rachunkowości,
5) ewidencjonowania umorzenia pozostałych środków trwałych oraz zbiorów bibliotecznych na stronie Ma konta 072 - "Umorzenie pozostałych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych" w korespondencji z kontem 400 - "Koszty według rodzajów", zgodnie z  przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. z 2006 r. nr 142 poz.1020);
6) zaprzestania dokonywania dodatkowej ewidencji na stronie Ma konta 400 - "Koszty według rodzajów" technicznym zapisem ujemnym w celu ujęcia zapłaty za media z tytułu najmu lokalu, mając na uwadze art. 25 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości;
7) ewidencjonowania naliczonego wynagrodzenia przysługującego płatnikowi składek z tytułu terminowego wpłacania podatków pobranych na rzecz budżetu państwa po stronie Wn konta 225 - "Rozrachunki z budżetami", mając na uwadze przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych, jak również przepisy art. 25 ust. 1 pkt 2 ustawy o rachunkowości;
8) prawidłowego klasyfikowania poniesionych wydatków w poszczególnych paragrafach klasyfikacji budżetowej, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z 14 czerwca 2006 roku w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz.U. z 2006 r., nr 107, poz. 726 ze zm.), a zwłaszcza do ujmowania wydatków związanych z: zakupem znaków sądowych w paragrafie 451 "Opłaty na rzecz budżetu państwa", zakupem myszy komputerowej w paragrafie 475 "Zakup akcesoriów komputerowych, w tym programów i licencji" oraz wydatkami związanymi z zakupem manekina przeznaczonego do celów dydaktycznych w paragrafie 424 "Zakup pomocy naukowych, dydaktycznych i książek" z odpowiednia czwartą cyfrą dodaną do paragrafu;
9) stosowania zapisów obowiązującej w jednostce "Instrukcji kasowej dotyczącej gospodarki środkami pieniężnymi", a w szczególności do potwierdzenia odbioru gotówki na dowodach źródłowych, na podstawie których była dokonywana wypłata gotówki z kasy.
      Jednocześnie oczekuję od Pani Dyrektor w okresie 14 dni od daty doręczenia niniejszego wystąpienia pokontrolnego, informacji o sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych, bądź o przyczynach nie podjęcia takich działań.

 


Dokument sporządzony w Wydziale Kontroli (2007-06-21)
Autoryzacja: Starosta Powiatu Tarnogórskiego Józef Korpak

 


Osoba wprowadzająca dokument: Ewa Lukosz

Data wprowadzenia: 2007-08-16

Wyświetleń: 1888

Załączniki:
Brak załączników w dokumencie.

Rejestr zmian:
Utworzenie dokumentu: Ewa Lukosz, dnia: 2007-06-25
Edycja dokumentu: Ewa Lukosz, dnia: 2007-08-16
POPRZEDNIE WERSJE »

« POWRÓT

WYDRUK