» STRONA GŁÓWNA » MENU PODMIOTOWE » Przeprowadzane kontrole » Kontrole wewnętrzne » Kontrole powiatowych jednostek organizacyjnych oraz jednostek nadzorowanych » Rok 2018

Wystąpienie pokontrolne - Zespoł Szkół Chemiczno-Medycznych i Ogólnokształcących im. Marii Skłodowskiej - Curie w Tarnowskich Górach



Symbol: KNT.1711.1.2018

Tarnowskie Góry, dnia 04.04.2018 r.
 
KNT.1711.1.2018
 
Pani
Katarzyna Wojtal
Dyrektor Zespołu Szkół 
Chemiczno-Medycznych 
i Ogólnokształcących 
im. Marii Skłodowskiej - Curie
w Tarnowskich Górach
 
WYSTĄPIENIE POKONTROLNE
 
       Na podstawie § 35 zarządzenia nr 92/2017 Starosty Tarnogórskiego z dnia 18 września 2017 roku w sprawie zasad i trybu przeprowadzania kontroli w Starostwie Powiatowym w Tarnowskich Górach oraz w powiatowych jednostkach organizacyjnych ze zmianami, w związku z przeprowadzoną kontrolą w Zespole Szkół Chemiczno-Medycznych i Ogólnokształcących im. Marii Skłodowskiej – Curie przesyłam Pani niniejsze wystąpienie pokontrolne.
       W wyniku kontroli przeprowadzonej przez pracowników Wydziału Kontroli Starostwa Powiatowego w Tarnowskich Górach w temacie: „Prawidłowość prowadzenia gospodarki finansowej i majątkowej – kontrola kompleksowa”, stwierdzono, iż w okresie objętym kontrolą w kierowanej przez Panią jednostce wystąpiły nieprawidłowości polegające na: 
1)niedostarczeniu do Powiatowego Zespołu Obsługi Finansowej Oświaty w terminie informacji dotyczącej potrącania z wynagrodzenia pracownika A. D. składki związkowej, a tym samym nie potrąceniu w miesiącu kwietniu 2017 roku tej składki w terminie wskazanym w złożonym oświadczeniu przez pracownika, co niezgodne jest z § 27 Instrukcji w sprawie obiegu dokumentów księgowych w Powiatowym Zespole Obsługi Finansowej Oświaty i jednostkach oświatowych Powiatu Tarnogórskiego (uchwała Zarządu Powiatu w Tarnowskich Górach nr 185/897/2009  z 16 lutego 2009 roku ze zmianami) oraz art. 331 ustawy z dnia 23 maja 1991 roku o związkach zawodowych (tekst jednolity: Dz. U. z 2015 roku, poz. 1881) i art. 91 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 roku Kodeks Pracy (tekst jednolity: Dz. U. z 2016 roku, poz. 1666 ze zmianami),
2)ustaleniu pismem znak: ZSCHMiO-1121/04/2017 z dnia 12 kwietnia 2017 roku pracownikowi zatrudnionemu na stanowisku kierownika gospodarczego XII kategorii zaszeregowania, co niezgodne jest z  załącznikiem nr 3 Tabelą IV H do Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 roku w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (tekst jednolity: Dz. U. z 2014 roku, poz. 1786 ze zmianami) oraz z załącznikiem nr 2 do Regulaminu wynagradzania dla pracowników niebędących nauczycielami zatrudnionych w Zespole SzkółChemiczno–Medycznych i Ogólnokształcących w Tarnowskich Górach z dnia 23 czerwca 2009 roku ze zmianami,
3)ustaleniu w umowie pożyczki udzielonej na cele mieszkaniowe z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych nr 1/2013 z dnia 22 listopada 2013 roku terminu spłaty pierwszej raty pożyczki niezgodnego z § 18 ust. 1 Regulaminu gospodarowania środkami Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych w Zespole Szkół Chemiczno–Medycznych i Ogólnokształcących w Tarnowskich Górach,
4)braku w aktach osobowych pracownika zatrudnionego na stanowisku kierownika gospodarczego dokumentu stwierdzającego przyznanie nagrody dyrektora, co niezgodne jest z § 6 ust. 2 pkt 2 lit. g rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 28 maja 1996 roku w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (tekst jednolity: Dz. U. z 2017 roku, poz. 894) oraz z § 12 ust. 8 Regulaminu wynagradzania dla pracowników niebędących nauczycielami zatrudnionych w Zespole Szkół Chemiczno–Medycznych i Ogólnokształcących w Tarnowskich Górach ze zmianami,
5)braku wskazania środka transportu  właściwego do odbycia podróży służbowej na Poleceniu wyjazdu służbowego nr 31/2017 z dnia 25 maja 2017 roku oraz na Poleceniu wyjazdu służbowego nr 54/2017 z dnia 10 listopada 2017 roku, co niezgodne jest z § 3 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Pracy i polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 roku w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. z 2013 roku, poz. 167) oraz z § 1 ust. 6 lit. e Instrukcji określającej zasady sporządzania, obiegu i kontroli wyjazdów służbowych krajowych i zagranicznych w Zespole Szkół Chemiczno–Medycznych i Ogólnokształcących w Tarnowskich Górach (zarządzenie z dnia 05 marca 2012 roku nr 42/2012 Dyrektora Zespołu Szkół Chemiczno – Medycznych i Ogólnokształcących w Tarnowskich Górach w sprawie wdrożenia instrukcji określającej zasady sporządzania, obiegu i kontroli wyjazdów służbowych krajowych i zagranicznych w Zespole Szkół Chemiczno–
Medycznych i Ogólnokształcących w Tarnowskich Górach),
6)braku  rozliczenia kosztów podróży służbowej odbytej na podstawie Polecenia wyjazdu służbowego nr 31/2017 z dnia 25 maja 2017 roku oraz Polecenia wyjazdu służbowego nr 54/2017 z dnia 10 listopada 2017 roku co niezgodne jest z § 5 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 roku w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. z 2013 roku, poz. 167) oraz z § 4 ust. 3 Instrukcji określającej zasady sporządzania, obiegu i kontroli wyjazdów służbowych krajowych i zagranicznych w Zespole Szkół Chemiczno–Medycznych i Ogólnokształcących w Tarnowskich Górach,
7)wskazaniu w umowie nr ZP/UM-9/2016 z dnia 25 listopada 2016 roku o świadczenie usług medycznych jako osobę reprezentującą Zespół Szkół Chemiczno – Medycznych i Ogólnokształcących im. M. Skłodowskiej-Curie osoby byłego dyrektora tej jednostki, co narusza przepisy § 38 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 roku Kodeks cywilny (tekst jednolity Dz.U. z 2017 roku, poz. .459) oraz § 14 ust. 1 Statutu Zespołu Szkół Chemiczno–Medycznych i Ogólnokształcących im. Marii Skłodowskiej -Curie w Tarnowskich Górach ul. Opolska 26,
8)nierzetelnej kontroli merytorycznej faktury nr E/K2/0011388/16 z dnia 03 stycznia 2017 roku z tytułu zakupu usługi dostarczenia energii elektrycznej oraz zakupu usług dystrybucji energii, w zakresie zgodności wskazanego w nich terminu płatności z terminem zawartym w umowie, co jest niezgodne z przepisami rozdziału 2.2 zasad (polityki) rachunkowości (zarządzenie Dyrektora nr 18/2010 z dnia 31 grudnia 2010 roku w sprawie wprowadzenia zasad (polityki) rachunkowości ze zmianami) oraz z § 20 Instrukcji w sprawie obiegu dokumentów księgowych w Powiatowym Zespole Obsługi Finansowej Oświaty i jednostkach oświatowych Powiatu Tarnogórskiego (uchwała Zarządu Powiatu w Tarnowskich Górach nr 185/897/2009  z 16 lutego 2009 roku ze zmianami),
9)wskazaniu osób odpowiedzialnych za powierzone mienie na arkuszach inwentaryzacyjnych spisu z natury z 2016 roku o nr: 1, 2, 3-6, 9-10, 53, 54-55, 58-60, 72, 74-79, 84, 86, 87-89, 92-93  niezgodnie ze stanem faktycznym i dokumentacją Zespołu Szkół Chemiczno–Medycznych i Ogólnokształcących im. Marii Skłodowskiej –Curie, co narusza § 13 Instrukcji w sprawie gospodarki majątkiem trwałym, inwentaryzacji majątku i zasad odpowiedzialności za powierzone mienie z dnia 30 marca 2011 roku,
10)braku oświadczeń osób materialnie odpowiedzialnych za stan składników majątku objętych spisem, dotyczących ujęcia w ewidencji wszystkich zrealizowanych dowodów przychodu i rozchodu inwentaryzowanych składników majątku w 2016 roku, co niezgodne jest z § 33 Instrukcji w sprawie gospodarki majątkiem trwałym, inwentaryzacji majątku i zasad odpowiedzialności za powierzone mienie z dnia 30 marca 2011 roku,
11)braku na arkuszach spisu z natury z 2016 roku wpisania ceny jednostkowej składników majątkowych w zakresie 905 pozycji na 1076 zinwentaryzowanych pozycji oraz  braku określenia wartości dla 988 pozycji na 1076 zinwentaryzowanych pozycji, co niezgodne jest z § 38 Instrukcji w sprawie gospodarki majątkiem trwałym, inwentaryzacji majątku i zasad odpowiedzialności za powierzone mienie z dnia 30 marca 2011 roku,
12)braku protokołu z rozliczenia inwentaryzacji składników majątkowych przeprowadzonej drogą spisu z natury w 2016 roku , co niezgodne jest z § 34 Instrukcji w sprawie gospodarki majątkiem trwałym, inwentaryzacji majątku i zasad odpowiedzialności za powierzone mienie z dnia 30 marca 2011 roku,
13)braku przeprowadzenia inwentaryzacji środków pieniężnych w kasie, papierów wartościowych i druków ścisłego zarachowania na dzień 31 grudnia 2017 roku, co niezgodne jest z art. 26 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości oraz z § 24 ust. 1 Instrukcji w sprawie gospodarki majątkiem trwałym inwentaryzacji majątku i zasad odpowiedzialności za powierzone mienie z dnia 30 marca 2011 roku,
14)braku ostemplowania pieczęcią Zespołu Szkół Chemiczno–Medycznych i Ogólnokształcących im. M. Skłodowskiej-Curie w Tarnowskich Górach załączników do umowy udostępnienia nr ZSCHMiO-1/2017 z dnia 23 stycznia 2017 roku dotyczących harmonogramu wykorzystania przedmiotu umowy w miesiącu lutym, marcu, kwietniu, maju i czerwcu  2017 roku, co niezgodne jest z § 3 ust. 1 załącznika do uchwały nr 179/885/2012 Zarządu Powiatu w Tarnowskich Górach z dnia 10 lipca 2012 roku w sprawie przyjęcia „Procedury udostępnienia przez kierowników jednostek organizacyjnych Powiatu pomieszczeń w budynkach i terenów do nich przyległych.
       W związku z kontrolą, której wyniki zostały przedstawione w protokole kontroli znak akt: KNT.1711.1.2018, zobowiązuję Panią do:
1)dostarczania do Powiatowego Zespołu Obsługi Finansowej Oświaty dokumentów w terminie i stanie  umożliwiającym terminowe dokonanie potrąceń z wynagrodzeń pracowników w tym składek związkowych, zgodnie z § 27 Instrukcji w sprawie obiegu dokumentów księgowych w Powiatowym Zespole Obsługi Finansowej Oświaty i jednostkach oświatowych Powiatu Tarnogórskiego (uchwała Zarządu Powiatu w Tarnowskich Górach nr 185/897/2009  z 16 lutego 2009 roku ze zmianami) oraz zgodnie z art. 331 ustawy z dnia 23 maja 1991 roku o związkach zawodowych (tekst jednolity: Dz. U. z 2015 roku, poz. 1881) i art. 91 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 roku Kodeks Pracy (tekst jednolity: Dz. U. z 2016 roku, poz. 1666 ze zmianami),
2)ustalenia kategorii zaszeregowania dla kierownika gospodarczego zgodnie z załącznikiem nr 3 Tabelą IV H do Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 2009 roku w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (tekst jednolity: Dz. U. z 2014 roku, poz. 1786 ze zmianami) oraz z załącznikiem nr 2 do Regulaminu wynagradzania dla pracowników niebędących nauczycielami zatrudnionych w Zespole Szkół Chemiczno–Medycznych i Ogólnokształcących w Tarnowskich Górach z dnia 23 czerwca 2009 roku ze zmianami,
3)ustalania w umowach terminów spłaty pożyczek udzielonych na cele mieszkaniowe z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych zgodnie z przepisami Regulaminu gospodarowania środkami Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych w Zespole Szkół Chemiczno–Medycznych i Ogólnokształcących w Tarnowskich Górach,
4)gromadzenia w aktach osobowych pracownika dokumentów związanych z przyznaniem pracownikowi nagrody, zgodnie z  § 6 ust. 2 pkt 2 lit. g rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 28 maja 1996 roku w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (tekst jednolity: Dz. U. z 2017 roku, poz. 894) oraz z § 12 ust. 8 Regulaminu wynagradzania dla pracowników niebędących nauczycielami zatrudnionych w Zespole Szkół Chemiczno–Medycznych i Ogólnokształcących w Tarnowskich Górach ze zmianami,
5)wskazywania środka transportu właściwego do odbycia podróży służbowej na Poleceniach wyjazdu służbowego, zgodnie z § 3 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Pracy i polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 roku w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. z 2013 roku, poz. 167) oraz z § 1 ust. 6 lit. e Instrukcji określającej zasady sporządzania, obiegui kontroli wyjazdów służbowych krajowych i zagranicznych w Zespole Szkół Chemiczno – Medycznych i Ogólnokształcących w Tarnowskich Górach (zarządzenie z dnia 05 marca 2012 roku nr 42/2012 Dyrektora Zespołu Szkół Chemiczno–Medycznych i Ogólnokształcących w Tarnowskich Górach w sprawie wdrożenia instrukcji określającej zasady sporządzania, obiegu i kontroli wyjazdów służbowych krajowych i zagranicznych w Zespole Szkół Chemiczno–Medycznych i Ogólnokształcących w Tarnowskich Górach),
6)egzekwowania od pracowników rozliczania kosztów podróży służbowej w terminie wskazanym w § 5 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 roku w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. z 2013 roku, poz. 167) oraz w § 4 ust. 3 Instrukcji określającej zasady sporządzania, obiegu i kontroli wyjazdów służbowych krajowych i zagranicznych w Zespole Szkół Chemiczno–Medycznych i Ogólnokształcących w Tarnowskich Górach,
7)wskazywania w zawieranych umowach  jako osobę  reprezentującą Zespół Szkół Chemiczno–Medycznych i Ogólnokształcących im. M. Skłodowskiej-Curie, osoby aktualnego dyrektora jednostki zgodnie § 38 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 roku Kodeks cywilny (tekst jednolity: Dz.U. z 2017 roku, poz. .459) oraz § 14 ust. 1 Statutu Zespołu Szkół Chemiczno–Medycznych i Ogólnokształcących im. Marii Skłodowskiej -Curie w Tarnowskich Górach ul. Opolska 26,
8)dokonywania rzetelnej kontroli merytorycznej faktur VAT w zakresie ich zgodności z postanowieniami umowy oraz zapewnienia prawidłowego określenia warunków zapłaty w fakturach, zgodnie z zawartą umową, mając na uwadze przepisy rozdziału 2.2 zasad (polityki) rachunkowości (zarządzenie Dyrektora nr 18/2010 z dnia 31 grudnia 2010 roku w sprawie wprowadzenia zasad (polityki) rachunkowości ze zmianami) oraz z § 20 Instrukcji w sprawie obiegu dokumentów księgowych w Powiatowym Zespole Obsługi Finansowej Oświaty i jednostkach oświatowych Powiatu Tarnogórskiego (uchwała Zarządu Powiatu w Tarnowskich Górach nr 185/897/2009  z 16 lutego 2009 roku ze zmianami),
9)wskazywania dyrektora jednostki jako osobę odpowiedzialną za powierzone mienie na arkuszach inwentaryzacyjnych spisu z natury mienia niepowierzonego, zgodnie z § 13 Instrukcji w sprawie gospodarki majątkiem trwałym, inwentaryzacji majątku i zasad odpowiedzialności za powierzone mienie z dnia 30 marca 2011 roku,
10)składania oświadczeń dotyczących ujęcia w ewidencji wszystkich zrealizowanych dowodów przychodu i rozchodu inwentaryzowanych składników majątku przed rozpoczęciem spisu i po jego zakończeniu przez osoby materialnie odpowiedzialne za stan składników majątku objętych spisem, zgodnie z § 33 Instrukcji w sprawie gospodarki majątkiem trwałym, inwentaryzacji majątku i zasad odpowiedzialności za powierzone mienie z dnia 30 marca 2011 roku,
11)wpisywania ceny jednostkowej zinwentaryzowanych składników majątkowych oraz ich wartości na arkuszach spisu z natury, zgodnie z § 38 Instrukcji w sprawie gospodarki majątkiem trwałym, inwentaryzacji majątku i zasad odpowiedzialności za powierzone mienie z dnia 30 marca 2011 roku,
12)sporządzania protokołu z rozliczenia inwentaryzacji przeprowadzonej drogą spisu z natury składników majątkowych, zgodnie jest z § 34 Instrukcji w sprawie gospodarki majątkiem trwałym, inwentaryzacji majątku i zasad odpowiedzialności za powierzone mienie z dnia 30 marca 2011 roku,
13)przeprowadzania inwentaryzacji środków pieniężnych w kasie, papierów wartościowych i druków ścisłego zarachowania na ostatni dzień każdego roku obrotowego zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości oraz z § 24 ust. 1 Instrukcji w sprawie gospodarki majątkiem trwałym inwentaryzacji majątku i zasad odpowiedzialności za powierzone mienie z dnia 30 marca 2011 roku,
14)ostemplowywania pieczęcią Zespołu Szkół Chemiczno–Medycznych i Ogólnokształcących im. M. Skłodowskiej-Curie w Tarnowskich Górach harmonogramu wykorzystania przedmiotu umowy - załączników do umów udostępnienia zgodnie z § 3 ust. 1 załącznika do uchwały nr 179/885/2012 Zarządu Powiatu w Tarnowskich Górach z dnia 10 lipca 2012 roku w sprawie przyjęcia „Procedury udostępnienia przez kierowników jednostek organizacyjnych Powiatu pomieszczeń w budynkach i terenów do nich przyległych.
       Jednocześnie oczekuję od Pani w terminie 30 dni od dnia otrzymania niniejszego wystąpienia pokontrolnego informacji wskazującej sposób realizacji zaleceń pokontrolnego.
 
 
Dokument  sporządził: 
Główny specjalista w Wydziale Kontroli - Bogdan Droś
Inspektor w Wydziale Kontroli - Tomasz Kansy
Autoryzacja: Starosta Tarnogórski Krystyna Kosmala
 

Osoba wprowadzająca dokument: Bogdan Droś

Data dokumentu: 2018-04-04

Data wprowadzenia: 2018-04-10

Wyświetleń: 1215

Załączniki:
Brak załączników w dokumencie.

Rejestr zmian:
Utworzenie dokumentu: Bogdan Droś, dnia: 2018-04-10

« POWRÓT

WYDRUK