» STRONA GŁÓWNA » MENU PODMIOTOWE » Przeprowadzane kontrole » Kontrole wewnętrzne » Kontrole powiatowych jednostek organizacyjnych oraz jednostek nadzorowanych » Rok 2017

Wystąpienie pokontrolne - Zespół Szkół Gastronomiczno - Hotelarskich w Tarnowskich Górach



Symbol: KNT.1711.6.2017

Tarnowskie Góry, dnia 07 lutego 2018 roku

KNT.1711.6.2017


Pan
Tomasz Respondek
Dyrektor
Zespołu Szkół
Gastronomiczno – Hotelarskich
w Tarnowskich Górach


WYSTĄPIENIE POKONTROLNE


     Na podstawie § 35 zarządzenia nr 92/2017 Starosty Tarnogórskiego z dnia 18 września 2017 roku w sprawie zasad i trybu przeprowadzania kontroli w Starostwie Powiatowym w Tarnowskich Górach oraz w powiatowych jednostkach organizacyjnych z późn. zm., w związku z przeprowadzoną kontrolą w Zespole Szkół Gastronomiczno – Hotelarskich w Tarnowskich Górach, przesyłam Panu niniejsze wystąpienie pokontrolne.
     W wyniku kontroli przeprowadzonej przez pracowników Wydziału Kontroli Starostwa Powiatowego w Tarnowskich Górach w temacie: „prawidłowość prowadzenia gospodarki finansowej oraz prawidłowość danych wprowadzanych do systemu informacji oświatowej”, stwierdzono, iż w okresie objętym kontrolą w kierowanej przez Pana jednostce wystąpiły nieprawidłowości polegające na:
1. braku zarządzenia dyrektora powołującego komisję „Przyznawania częściowej refundacji czesnego dla dokształcających się nauczycieli”, co niezgodne jest z § 2 Regulaminu przyznawania częściowej refundacji czesnego dla dokształcających się nauczycieli zatrudnionych w Zespole Szkół Gastronomiczno – Hotelarskich w Tarnowskich Górach,
2. braku wymaganej ilości członków komisji „Przyznawania częściowej refundacji czesnego dla dokształcających się nauczycieli”, co niezgodne jest z § 3 w związku z § 2 Regulaminu przyznawania częściowej refundacji czesnego dla dokształcających się nauczycieli zatrudnionych w Zespole Szkół Gastronomiczno – Hotelarskich w Tarnowskich Górach,
3. potrąceniu z wynagrodzenia pani (…) składki na rzecz Związku Nauczycielstwa Polskiego w wysokości niezgodnej ze złożonym przez pracownika oświadczeniem dotyczącym zgody na pobieranie składek członkowskich z dnia 27 stycznia 2012 roku, a tym samym nierzetelnej kontroli merytorycznej ww. listy płac, co narusza art. 331 ustawy z dnia 23 maja 1991 roku o związkach zawodowych (tekst jednolity: Dz. U. z 2015 roku, poz. 1881),
4. nierzetelnej kontroli merytorycznej faktury VAT nr E/K2/0018783/17 z tytułu zakupu usługi dostarczania energii elektrycznej, faktury VAT nr 50020100045/05/17 z tytułu zakupu usług czystościowo-porządkowych i faktury nr F/1695/6/17 z tytułu zakupu usługi obsługi BHP, w zakresie zgodności terminu ich zapłaty z terminem określonym w umowach, co niezgodne jest z przepisami rozdziału 2.2 zasad (polityki) rachunkowości (zarządzenie Dyrektora Zespołu Szkół Gastronomiczno – Hotelarskich w Tarnowskich Górach nr 46/I/2010 z dnia 31 grudnia 2010 roku w sprawie wprowadzenia zasad (polityki) rachunkowości z późn. zm.) oraz z § 20 Instrukcji w sprawie obiegu dokumentów księgowych w Powiatowym Zespole Obsługi Finansowej Oświaty i jednostkach oświatowych Powiatu Tarnogórskiego (uchwała Zarządu Powiatu w Tarnowskich Górach nr 185/897/2009 z dnia 16 lutego 2009 roku z późn. zm.),
5. umieszczeniu na fakturze VAT nr 4141897909 z tytułu zakupu usługi wywozu odpadów komunalnych oraz na fakturze nr F/1695/6/17 z tytułu zakupu usługi obsługi BHP w klauzulach potwierdzających wykonanie usługi ich realizację zgodnie z nieobowiązującymi umowami, co niezgodne jest z § 21 Instrukcji w sprawie obiegu dokumentów księgowych w Powiatowym Zespole Obsługi Finansowej Oświaty i jednostkach oświatowych Powiatu Tarnogórskiego (uchwała Zarządu Powiatu w Tarnowskich Górach nr 185/897/2009 z dnia 16 lutego 2009 roku z późn. zm.),
6. umieszczeniu na fakturze VAT nr F0048637541/007/17 z tytułu zakupu usługi abonamentu za telefon w klauzuli potwierdzającej wykonanie usługi, jej realizację zgodnie z zawartą umową, w sytuacji korzystania z ww. usługi bezumownie, co niezgodne jest z § 21 Instrukcji w sprawie obiegu dokumentów księgowych w Powiatowym Zespole Obsługi Finansowej Oświaty i jednostkach oświatowych Powiatu Tarnogórskiego (uchwała Zarządu Powiatu w Tarnowskich Górach nr 185/897/2009 z dnia 16 dnia lutego 2009 roku z późn. zm.) oraz stanowi nieprawidłową realizację zalecenia pokontrolnego zawartego w wystąpieniu pokontrolnym znak: AKN.1711.7.2016 z dnia 20 maja 2016 roku,
7. braku zatwierdzenia dokumentów magazynowych: nr PZ-Ż-000157/17, nr PZ-Ż-000158/17, nr PZ-Ż-000162/17 i nr PZ-Ś-000017/17 oraz zestawień dokumentów magazynowych: Magazyn Żywność i Magazyn Środki Czystości, co niezgodne jest z pkt 5 rozdziału III Instrukcji w sprawie gospodarki magazynowej w Zespole Szkół Gastronomiczno – Hotelarskich w Tarnowskich Górach (załącznik nr 1/2012 do zarządzenia nr 44/2010 z dnia 31 grudnia 2010 roku w sprawie wprowadzenia instrukcji postępowania stanowiących załączniki do Polityki Zarządzania Ryzykiem w Zespole Szkół Gastronomiczno – Hotelarskich),
8. przeprowadzeniu czynności inwentaryzacyjnych przez osoby, których nie powołano w skład komisji inwentaryzacyjnej, co niezgodne jest z treścią zarządzenia Dyrektora Zespołu Szkół Gastronomiczno – Hotelarskich w Tarnowskich Górach nr 17/VIII/2016 z dnia 19 sierpnia 2016 roku,
9. nierzetelnym przeprowadzeniu inwentaryzacji poprzez:
- brak zarządzeń wewnętrznych w sprawie powołania przewodniczącego komisji inwentaryzacyjnej oraz na wniosek przewodniczącego członków komisji inwentaryzacyjnej,
- nie oznaczenie wszystkich arkuszy spisu z natury uniwersalnych jako druków ścisłego zarachowania,
- brak określenia godziny rozpoczęcia i zakończenia spisu na wszystkich arkuszach spisu z natury uniwersalnych,
- brak opatrzenia wszystkich arkuszy spisu z natury uniwersalnych klauzulą „Niniejszy arkusz zawiera pozycje od 1 do..." oraz brak wyzetowania pozostałych wolnych pozycji na wszystkich arkuszach spisu z natury uniwersalnych,
- brak podpisów osób dokonujących spisu z natury na arkuszu spisu z natury uniwersalnym strona nr 19/2016,
- poprawienie błędu na stanowiącym druk ścisłego zarachowania arkuszu spisu z natury uniwersalnym strona nr 8/2016 oraz na arkuszu spisu z natury uniwersalnym strona nr 25,
- brak podpisu osoby materialnie odpowiedzialnej za gospodarowanie mieniem na arkuszu spisu inwentaryzacyjnego nr 4/2016,
- brak informacji o ilości druków ścisłego zarachowania oraz o stanie z księgi druków ścisłego zarachowania w protokole z przeprowadzonej inwentaryzacji w kasie,
co niezgodne jest z przepisami Instrukcji inwentaryzacyjnej w Zespole Szkół Gastronomiczno – Hotelarskich w Tarnowskich Górach (załącznik nr 9 do zarządzenia nr 44/2010 z dnia 31 grudnia 2010 roku w sprawie wprowadzenia instrukcji postępowania stanowiących załączniki do Polityki Zarządzania Ryzykiem w Zespole Szkół Gastronomiczno – Hotelarskich),
10. przekazaniu danych o nauczycielach do Systemu Informacji Oświatowej według stanu na dzień 10 września 2017 roku i na dzień 30 września 2017 roku niezgodnie z instrukcją wprowadzania i przekazywania danych w systemie informacji oświatowej przy użyciu programu SIO oraz z art. 49 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 roku o systemie informacji oświatowej (tekst jednolity: Dz. U. z 2016 roku, poz. 1927 z późn. zm.) w zakresie wskazania:
- podstaw prawnych świadczenia pracy dla nauczycieli ujętych w tabeli N1.3.2., N1.3.10., N1.3.191., N1.3.23., N1.3.25., N1.3.32., N1.3.7., N1.3.31., N1.3.37., N1.3.41., N1.3.42., N1.3.45., N1.3.47., N1.3.48. niezgodnych z ich dokumentacją zatrudnienia, tj. aktami mianowania i umowami o pracę na stanowisku nauczyciela w Zespole Szkół Gastronomiczno – Hotelarskich w Tarnowskich Górach,
- tygodniowego wymiaru zajęć nauczyciela ujętego w tabeli N1.3.44. niezgodnego z zawartą z ww. nauczycielem umową o pracę,
11. przekazaniu danych o uczniach do Systemu Informacji Oświatowej według stanu na dzień 10 września 2017 roku niezgodnie z instrukcją wprowadzania
i przekazywania danych w systemie informacji oświatowej przy użyciu programu SIO oraz z art. 49 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 roku o systemie informacji oświatowej (tekst jednolity: Dz. U. z 2016 roku, poz. 1927 z późn. zm.) w zakresie wskazania większej niż rzeczywista liczby uczniów Technikum nr 6,
12. przekazaniu danych o uczniach do Systemu Informacji Oświatowej według stanu na dzień 30 września 2017 roku niezgodnie z § 2 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 07 lutego 2012 roku w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. z 2012 roku, poz. 204 z późn. zm.) albo z § 2 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 roku w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz. U. z 2017 roku, poz. 703),
13. przekazaniu danych o uczniach do Systemu Informacji Oświatowej, łamiących postanowienia Statutu Zespołu Szkół Gastronomiczno – Hotelarskich w Tarnowskich Górach polegające na permanentnym opuszczaniu zajęć szkolnych bez uzasadnionych przyczyn.
     W związku z kontrolą, której wyniki zostały przedstawione w protokole kontroli znak akt: KNT.1711.6.2017, zobowiązuję do:
1. każdorazowego wydawania zarządzenia w sprawie powołania komisji „Przyznawania częściowej refundacji czesnego dla dokształcających się nauczycieli”, zgodnie z § 2 Regulaminu przyznawania częściowej refundacji czesnego dla dokształcających się nauczycieli zatrudnionych w Zespole Szkół Gastronomiczno – Hotelarskich w Tarnowskich Górach,
2. powoływania komisji „Przyznawania częściowej refundacji czesnego dla dokształcających się nauczycieli” w składzie zgodnym z § 3 w związku z § 2 Regulaminu przyznawania częściowej refundacji czesnego dla dokształcających się nauczycieli zatrudnionych w Zespole Szkół Gastronomiczno – Hotelarskich w Tarnowskich Górach,
3. potrącania z wynagrodzeń pracowników Zespołu Szkół Gastronomiczno – Hotelarskich w Tarnowskich Górach składki na rzecz Związku Nauczycielstwa Polskiego w wysokości zadeklarowanej przez pracownika, zgodnie z art. 331 ustawy z dnia 23 maja 1991 roku o związkach zawodowych (tekst jednolity: Dz. U. z 2015 roku, poz. 1881),
4. dokonywania rzetelnej kontroli merytorycznej list płac w zakresie wysokości składek pobieranych z wynagrodzeń pracowników Zespołu Szkół Gastronomiczno – Hotelarskich w Tarnowskich Górach na rzecz Związku Nauczycielstwa Polskiego z deklaracjami pracowników oraz faktur VAT z tytułu zakupu usługi dostarczania energii elektrycznej, zakupu usługi obsługi BHP i zakupu usług czystościowo-porządkowych, w zakresie zgodności terminu ich zapłaty z terminem określonym w umowach, zgodnie z przepisami rozdziału 2.2 zasad (polityki) rachunkowości (zarządzenie Dyrektora Zespołu Szkół Gastronomiczno – Hotelarskich w Tarnowskich Górach nr 46/I/2010 z dnia 31 grudnia 2010 roku w sprawie wprowadzenia zasad (polityki) rachunkowości z późn. zm.) oraz z § 20 Instrukcji w sprawie obiegu dokumentów księgowych w Powiatowym Zespole Obsługi Finansowej Oświaty i jednostkach oświatowych Powiatu Tarnogórskiego (uchwała Zarządu Powiatu w Tarnowskich Górach nr 185/897/2009 z dnia 16 lutego 2009 roku z późn. zm.),
5. umieszczania na fakturach VAT z tytułu zakupu usługi wywozu odpadów komunalnych, zakupu usługi obsługi BHP i zakupu usługi abonamentu za telefon właściwych klauzul potwierdzających wykonanie usługi na podstawie obowiązujących umów, zgodnie z § 21 Instrukcji w sprawie obiegu dokumentów księgowych w Powiatowym Zespole Obsługi Finansowej Oświaty i jednostkach oświatowych Powiatu Tarnogórskiego (uchwała Zarządu Powiatu w Tarnowskich Górach nr 185/897/2009 z dnia 16 lutego 2009 roku z późn. zm.),
6. zatwierdzania dokumentów magazynowych oraz zestawień dokumentów magazynowych, zgodnie z pkt 5 rozdziału III Instrukcji w sprawie gospodarki magazynowej w Zespole Szkół Gastronomiczno – Hotelarskich w Tarnowskich Górach (załącznik nr 1/2012 do zarządzenia nr 44/2010 z dnia 31 grudnia 2010 roku w sprawie wprowadzenia instrukcji postępowania stanowiących załączniki do Polityki Zarządzania Ryzykiem w Zespole Szkół Gastronomiczno – Hotelarskich),
7. każdorazowego przeprowadzania czynności inwentaryzacyjnych przez osoby powołane w skład komisji inwentaryzacyjnej, zgodnie z aktualną treścią zarządzenia dyrektora Zespołu Szkół Gastronomiczno – Hotelarskich w Tarnowskich Górach,
8. rzetelnego przeprowadzania inwentaryzacji poprzez:
- wydawanie zarządzeń wewnętrznych w sprawie powołania przewodniczącego komisji inwentaryzacyjnej oraz na wniosek przewodniczącego członków komisji inwentaryzacyjnej,
- oznaczanie arkuszy spisu z natury uniwersalnych jako druków ścisłego zarachowania,
- określanie godziny rozpoczęcia i zakończenia spisu na arkuszach spisu z natury uniwersalnych,
- opatrywanie arkuszy spisu z natury uniwersalnych klauzulą „Niniejszy arkusz zawiera pozycje od 1 do..." oraz wyzetowanie pozostałych wolnych pozycji na arkuszach spisu z natury uniwersalnych,
- każdorazowe podpisywanie arkuszy spisu z natury uniwersalnych przez osoby dokonujące spisu z natury,
- prawidłowe poprawianie błędów na arkuszach spisu z natury uniwersalnych,
- każdorazowe podpisywanie arkuszy spisu z natury uniwersalnych przez osoby materialnie odpowiedzialne za gospodarowanie mieniem,
- zawieranie w protokole z przeprowadzonej inwentaryzacji w kasie informacji o ilości druków ścisłego zarachowania oraz o stanie z księgi druków ścisłego zarachowania,
zgodnie z przepisami Instrukcji inwentaryzacyjnej w Zespole Szkół Gastronomiczno – Hotelarskich w Tarnowskich Górach (załącznik nr 9 do zarządzenia nr 44/2010 z dnia 31 grudnia 2010 roku w sprawie wprowadzenia instrukcji postępowania stanowiących załączniki do Polityki Zarządzania Ryzykiem w Zespole Szkół Gastronomiczno – Hotelarskich),
9. przekazywania danych o nauczycielach do bazy danych Systemu Informacji Oświatowej zgodnie ze stanem faktycznym i dokumentacją szkoły, tj. zgodnie z art. 49 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 roku o systemie informacji oświatowej (tekst jednolity: Dz. U. z 2017 roku, poz. 2159 z późn. zm.) oraz z obowiązującą instrukcją wprowadzania i przekazywania danych w systemie informacji oświatowej przy użyciu programu SIO, w tym do skorygowania przekazanych danych w zakresie:
- podstaw prawnych świadczenia pracy dla nauczycieli ujętych w tabeli N1.3.2., N1.3.10., N1.3.191., N1.3.23., N1.3.25., N1.3.32., N1.3.7., N1.3.31., N1.3.37., N1.3.41., N1.3.42., N1.3.45., N1.3.47., N1.3.48. zgodnie z zawartymi z nimi umowami o pracę i aktami mianowania,
- tygodniowego wymiaru zajęć nauczyciela ujętego w tabeli N1.3.44. zgodnie z zawartą z ww. nauczycielem umową o pracę,
10. przekazywania danych o uczniach do bazy danych Systemu Informacji Oświatowej zgodnie ze stanem faktycznym i dokumentacją szkoły, tj. zgodnie z art. 49 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 roku o systemie informacji oświatowej (tekst jednolity: Dz. U. z 2017 roku, poz. 2159 z późn. zm.) oraz z obowiązującą instrukcją wprowadzania i przekazywania danych w systemie informacji oświatowej przy użyciu programu SIO, w tym do skorygowania przekazanych danych według stanu na dzień 10 września 2017 roku w zakresie liczby uczniów Technikum nr 6,
11. organizowania i przekazywania danych o uczniach do Systemu Informacji Oświatowej zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 07 lutego 2012 roku w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. z 2012 roku, poz. 204 z późn. zm.) albo z § 2 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 roku w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz. U. z 2017 roku, poz. 703),
12. podejmowania skutecznych działań zmierzających do egzekwowania obowiązku nauki przez uczniów permanentnie nieuczęszczających na zajęcia szkolne, zgodnie z zapisami Statutu Zespołu Szkół Gastronomiczno – Hotelarskich w Tarnowskich Górach,
13. podejmowania skutecznych działań zmierzających do wykreślenia pełnoletnich uczniów permanentnie nieuczęszczających na zajęcia szkolne, zgodne z zapisami Statutu Zespołu Szkół Gastronomiczno – Hotelarskich w Tarnowskich Górach.
     Jednocześnie oczekuję od Pana w terminie 30 dni od dnia otrzymania niniejszego wystąpienia pokontrolnego, informacji wskazującej sposób realizacji zaleceń pokontrolnych.

Dokument sporządził: 
Tomasz Kansy  inspektor w Wydziale Kontroli
Andrzej Dembończyk – inspektor w Wydziale Kontroli 
Jolanta Sorn-Tomczewska – główny specjalista w Wydziale Kontroli 
Autoryzacja: Starosta Tarnogórski Krystyna Kosmala


Osoba wprowadzająca dokument: Tomasz Kansy

Data dokumentu: 2018-02-07

Data wprowadzenia: 2018-02-12

Wyświetleń: 1196

Załączniki:
Brak załączników w dokumencie.

Rejestr zmian:
Utworzenie dokumentu: Tomasz Kansy, dnia: 2018-02-12

« POWRÓT

WYDRUK