» STRONA GŁÓWNA » MENU PODMIOTOWE » Przeprowadzane kontrole » Kontrole wewnętrzne » Kontrole powiatowych jednostek organizacyjnych oraz jednostek nadzorowanych » Rok 2012

Wystąpienie pokontrolne - Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Tarnowskich Górach



Symbol: KN.1711.13.2012

Tarnowskie Góry, dnia 05 czerwca 2012 roku

KN.1711.13.2012

Pani
Aleksandra Dawid
Dyrektor Zespołu Szkół
Technicznych i Ogólnokształcących
w Tarnowskich Górach


WYSTĄPIENIE POKONTROLNE

      Na podstawie § 14 ust. 1 - 3 załącznika nr 1 do zarządzenia nr 123/06 Starosty Powiatu Tarnogórskiego z dnia 14 grudnia 2006 roku w sprawie zasad, trybu i procedury przeprowadzania kontroli w Starostwie Powiatowym, powiatowych jednostkach organizacyjnych oraz nadzorowanych jednostkach sektora finansów publicznych, w związku z przeprowadzoną kontrolą w Zespole Szkół Technicznych i Ogólnokształcących w Tarnowskich Górach, przesyłam Pani niniejsze wystąpienie pokontrolne.
     W wyniku kontroli przeprowadzonej przez pracownika Wydziału Kontroli Starostwa Powiatowego w temacie: "Prawidłowość prowadzenia gospodarki finansowej", stwierdzono, iż w okresie objętym kontrolą w kierowanej przez Panią jednostce wystąpiły nieprawidłowości polegające na:
1) dokonaniu w dniu 23.12.2011 roku wydatku z przekroczeniem limitu ustalonego w rocznym planie finansowym w dziale 801 rozdziale 80130 paragrafie 4210 "zakup materiałów i wyposażenia", co jest niezgodne z art.44 ust.1 pkt.3 oraz art.52 ust.1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz.U. z 2009 r. nr 157, poz. 1240 z późn. zm.);
2) dokonaniu w dniu 25.01.2012 roku wydatku w dziale 801 rozdziale 80130 paragrafie 4510 "opłaty na rzecz budżetu państwa" nie ujętego w planie finansowym rachunku dochodów samorządowych, co jest niezgodne z art.52 ust.1 pkt 2 oraz art.223 ust.3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz.U. z 2009 r. nr 157, poz. 1240 z późn. zm.);
3) dokonaniu w dniu 02.01.2012 roku wydatku tytułem opłaty bankowej bez dokonania wstępnej kontroli zgodności przedmiotowej operacji gospodarczej z planem finansowym oraz kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących tej operacji, co jest niezgodne z przepisami rozdziału 2.2 zasad (polityki) rachunkowości w Powiatowym Zespole Obsługi Finansowej Oświaty w Tarnowskich Górach oraz w szkołach i placówkach oświatowych Powiatu Tarnogórskiego (zarządzenie dyrektora Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących z 31.12.2010 roku w sprawie wprowadzenia zasad (polityki) rachunkowości) oraz §26 i §29 ust.2 Instrukcji obiegu dokumentów księgowych w Powiatowym Zespole Obsługi Finansowej Oświaty i jednostkach oświatowych Powiatu Tarnogórskiego (uchwała nr 185/897/2009 Zarządu Powiatu w Tarnowskich Górach z dnia 16 lutego 2009 roku z późn. zm.), a także bez dyspozycji wykorzystania środków określonych w planie finansowym wydanej przez dyrektora Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących, co jest niezgodne z art.53 ust.1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz.U. z 2009 r. nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) oraz art.39 ust.1 pkt 5 ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 ze zm.);
4) braku ustalenia w wewnętrznych regulacjach rodzaju i czasokresu użytkowania środków ochrony indywidualnej, odzieży i obuwia roboczego o określonych parametrach oraz środków higieny osobistej dla stanowiska starszego majstra oraz robotnika gospodarczego, a także zasad przyznawania pracownikom zatrudnionym na tych stanowiskach ekwiwalentu pieniężnego za pranie i konserwację odzieży i obuwia roboczego oraz sposobu wyliczenia jego wysokości, co jest niezgodne z art.2378 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 roku Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 1998 r., nr 21 poz.94 z późń. zm.) oraz art.44 ust.2 i 3 ustawy dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz.U. z 2009 r. nr 157, poz. 1240 z późn. zm.);
5) sklasyfikowaniu opłaty od apelacji w sprawach z zakresu prawa pracy w paragrafie 4510 "opłaty na rzecz budżetu państwa", niezgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z 02 marca 2010 roku w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz.U. z 2010 r., nr 38, poz. 207 z późń. zm.);
6) wystawieniu przez Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących faktur VAT w terminach niezgodnych z umowami, tj.:
- faktury VAT nr 102/2011 z 14.12.2011 roku w terminie niezgodnym z §3 ust.2 umowy udostępnienia nr ZSTiO-4/2011 z 02.11.2011 roku,
- faktury VAT nr 100/2011 z 14.12.2011 roku w terminie niezgodnym z §3 ust.2 umowy udostępnienia nr ZSTiO-2/2011 z 01.10.2011 roku,
- faktury VAT nr 101/2011 z 14.12.2011 roku w terminie niezgodnym z §4 ust.3 umowy najmu nr TO/RU/263/2003 z 27.08.2003 roku;
7) wystawieniu przez Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących faktury VAT nr 101/2011 z 14.12.2011 roku oraz nr 3/2012 z 09.01.2012 roku z terminem płatności niezgodnym z §4 ust.2 umowy najmu nr TO/RU/263/2003 z 27.08.2003 roku;
8) wystawieniu przez Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących faktury VAT nr 102/2011 z 14.12.2011 roku oraz nr 5/2012 z 09.01.2012 roku w kwotach niezgodnych z §3 ust.1 umowy udostępnienia nr ZSTiO-4/2011 z 02.11.2011 roku, tj. zawyżonych o łączną kwotę 55,35 zł brutto;
9) braku ustalenia należnych odsetek z tytułu nieterminowego uregulowania należności wynikających z faktur VAT wystawionych przez Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących, a tym samym nie podjęciu działań mających na celu ich wyegzekwowanie, co jest niezgodne z art.42 ust.5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz.U. z 2009 r., nr 157 poz.1240z późn. zm.);
10) nierzetelnej kontroli merytorycznej faktur VAT, wystawionych z tytułu wykonanych badań okresowych pracowników Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących oraz z tytułu sprzedaży wody i odprowadzania ścieków, w zakresie zgodności wskazanego w nich terminu płatności z terminem zawartym w umowach, co jest niezgodne z przepisami rozdziału 2.2 zasad (polityki) rachunkowości w Powiatowym Zespole Obsługi Finansowej Oświaty w Tarnowskich Górach oraz w szkołach i placówkach oświatowych Powiatu Tarnogórskiego (zarządzenie dyrektora Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących z 31.12.2010 roku w sprawie wprowadzenia zasad (polityki) rachunkowości) oraz §20 Instrukcji obiegu dokumentów księgowych w Powiatowym Zespole Obsługi Finansowej Oświaty i jednostkach oświatowych Powiatu Tarnogórskiego (uchwała nr 185/897/2009 Zarządu Powiatu w Tarnowskich Górach z dnia 16 lutego 2009 roku z późn. zm.);
11) dokonaniu w dniu 02.01.2012 roku ewidencji księgowej składki na ubezpieczenie zdrowotne oraz świadczeń z ubezpieczenia chorobowego w kwotach niższych od kwot zawartych w listach płac, co jest niezgodne z art.24 ust.1 ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2009 r. nr 152, poz. 1223 z późn. zm.).
      W związku z kontrolą, której wyniki zostały przedstawione w protokole kontroli znak akt: KN.1711.13.2012, zobowiązuję do:
1) dokonywania wydatków w ramach planu finansowego w granicach ustalonych limitów, zgodnie z art.44 ust.1 pkt.3, art.52 ust.1 pkt 2 i art.223 ust.3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz.U. z 2009 r. nr 157, poz. 1240 z późn. zm.);
2) dokonywania wydatków wyłącznie po dokonaniu kontroli wstępnej zgodności operacji gospodarczej z planem finansowym oraz kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących tej operacji, jak również na podstawie pisemnej dyspozycji wykorzystania środków określonych w planie finansowym, wydanej przez dyrektora Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących, zgodnie z przepisami rozdziału 2.2 zasad (polityki) rachunkowości w Powiatowym Zespole Obsługi Finansowej Oświaty w Tarnowskich Górach oraz w szkołach i placówkach oświatowych Powiatu Tarnogórskiego (zarządzenie dyrektora Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących z 31.12.2010 roku w sprawie wprowadzenia zasad (polityki) rachunkowości), §26 i §29 ust.2 Instrukcji obiegu dokumentów księgowych w Powiatowym Zespole Obsługi Finansowej Oświaty i jednostkach oświatowych Powiatu Tarnogórskiego (uchwała nr 185/897/2009 Zarządu Powiatu w Tarnowskich Górach z dnia 16 lutego 2009 roku z późn. zm.), art.53 ust.1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz.U. z 2009 r. nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) oraz art.39 ust.1 pkt 5 ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 ze zm.);
3) opracowania i wdrożenia wewnętrznych regulacji ustalających rodzaj i czasokres użytkowania środków ochrony indywidualnej, odzieży i obuwia roboczego o określonych parametrach oraz środków higieny osobistej dla stanowisk w Warsztatach Szkolnych Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących, jak również zasad przyznawania pracownikom zatrudnionym na tych stanowiskach ekwiwalentu pieniężnego za pranie i konserwację odzieży i obuwia roboczego wraz ze sposobem wyliczenia jego wysokości, zgodnie z art.2378 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 roku Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 1998 r., nr 21 poz.94 z późń. zm.) i art.44 ust.2 i 3 ustawy dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz.U. z 2009 r. nr 157, poz. 1240 z późn. zm.);
4) klasyfikowania opłat o których mowa w ustawie z dnia 28 lipca 2005 roku o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (j.t Dz. U. z 2010 roku, nr 90, poz.594 z późn. zm.) w paragrafie 461 "Koszty postępowania sądowego i prokuratorskiego" z odpowiednią czwartą cyfrą dodaną do paragrafu, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z 02 marca 2010 roku w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz.U. z 2010 r., nr 38, poz. 207 z późń. zm.), z jednoczesnym ujęciem w ten sposób dokonanej w miesiącu styczniu 2012 roku opłaty od apelacji w sprawach z zakresu prawa pracy;
5) wystawiania faktur VAT w treści zgodnych z postanowieniami zawartych umów, zwłaszcza w zakresie daty ich wystawienia, terminu płatności oraz kwot, w tym dokonania stosownych korekt faktury VAT nr 102/2011 z 14.12.2011 roku i nr 5/2012 z 09.01.2012 roku wraz ze zwrotem nienależnie pobranych środków finansowych;
6) ustalania przypadających należności pieniężnych, w tym mających charakter cywilnoprawny oraz terminowego podejmowania w stosunku do zobowiązanych czynności zmierzających do wykonania zobowiązania, zgodnie z art.42 ust.5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz.U. z 2009 r., nr 157 poz.1240 z późn. zm.), w tym do ustalenia należnych odsetek z tytułu nieterminowego uregulowania należności wynikających z faktur VAT wystawionych w grudniu 2011 roku oraz styczniu 2012 roku przez Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących;
7) dokonywania rzetelnej kontroli merytorycznej faktur VAT w zakresie ich zgodności z postanowieniami umowy, zgodnie z przepisami rozdziału 2.2 zasad (polityki) rachunkowości w Powiatowym Zespole Obsługi Finansowej Oświaty w Tarnowskich Górach oraz w szkołach i placówkach oświatowych Powiatu Tarnogórskiego (zarządzenie dyrektora Zespołu Szkół Technicznych i Ogólnokształcących z 31.12.2010 roku w sprawie wprowadzenia zasad (polityki) rachunkowości) oraz §20 Instrukcji obiegu dokumentów księgowych w Powiatowym Zespole Obsługi Finansowej Oświaty i jednostkach oświatowych Powiatu Tarnogórskiego (uchwała nr 185/897/2009 Zarządu Powiatu w Tarnowskich Górach z dnia 16 lutego 2009 roku z późn. zm.);
8) bezbłędnego prowadzenia ksiąg rachunkowych poprzez kompletne i poprawne wprowadzanie do nich wszystkich zakwalifikowanych do zaksięgowania w danym miesiącu dowodów księgowych, zgodnie z art.24 ust.1 i 3 ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2009 r. nr 152, poz. 1223 z późn. zm.), w tym zaewidencjonowania brakujących kwot składki na ubezpieczenie zdrowotne oraz świadczeń z ubezpieczenia chorobowego zgodnie z listami płac z miesiąca stycznia 2012 roku.
     Jednocześnie oczekuję od Pani w terminie 14 dni od daty doręczenia niniejszego wystąpienia pokontrolnego, informacji o sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych, bądź o przyczynach nie podjęcia takich działań.

 

Dokument sporządził: Naczelnik Wydziału Kontroli Ewa Lukosz
Autoryzacja: Starosta Tarnogórski Lucyna Ekkert

 


Osoba wprowadzająca dokument: Ewa Lukosz

Data dokumentu: 2012-06-05

Data wprowadzenia: 2012-06-12

Wyświetleń: 1649

Załączniki:
Brak załączników w dokumencie.

Rejestr zmian:
Utworzenie dokumentu: Ewa Lukosz, dnia: 2012-06-12

« POWRÓT

WYDRUK