» STRONA GŁÓWNA » MENU PODMIOTOWE » Przeprowadzane kontrole » Kontrole wewnętrzne » Kontrole powiatowych jednostek organizacyjnych oraz jednostek nadzorowanych » Rok 2011

Wystąpienie pokontrolne - Dom Pomocy Społecznej "Przyjaźń" w Tarnowskich Górach



Symbol: SKO.0913-19/11

                                                                           Tarnowskie Góry, dnia 14 listopada 2011 roku

SKO.0913-19/11

Pani
Izabela Szeliga
Dyrektor Domu Pomocy Społecznej "Przyjaźń"
w Tarnowskich Górach


WYSTĄPIENIE POKONTROLNE

    Na podstawie § 14 ust. 1 - 3 załącznika nr 1 do zarządzenia nr 123/06 Starosty Powiatu Tarnogórskiego z dnia 14 grudnia 2006 roku w sprawie zasad, trybu i procedury przeprowadzania kontroli w Starostwie Powiatowym, powiatowych jednostkach organizacyjnych oraz nadzorowanych jednostkach sektora finansów publicznych, w związku z przeprowadzoną kontrolą w Domu Pomocy Społecznej "Przyjaźń" w Tarnowskich Górach, przesyłam Pani niniejsze wystąpienie pokontrolne. 
   W wyniku kontroli przeprowadzonej przez pracownika Wydziału Kontroli Starostwa Powiatowego w temacie: "Prawidłowość prowadzenia gospodarki finansowej", stwierdzono, iż w okresie objętym kontrolą w kierowanej przez Panią jednostce wystąpiły nieprawidłowości polegające na:
1) braku w zakresach obowiązków pracowników zajmujących się m.in. sprawami związanymi z gospodarką finansową niektórych wykonywanych przez nich czynności tj. w zakresach pań: (...), (...), (...) nie ujęto czynności kontroli  dowodów księgowych pod względem merytorycznym, co jest niezgodne z art. 68 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz.U. z 2009 r. nr 157, poz. 1240 ze zm.);
2) częściowym braku aktualizacji przyjętych w Domu Pomocy Społecznej "Przyjaźń" zasad - polityki rachunkowości w zakresie wykazu kont księgi głównej oraz zasad klasyfikacji zdarzeń, co jest niezgodne  z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 05 lipca 2010 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2010 roku nr 128, poz. 861);
3) wprowadzeniu do stosowania zmian polityki rachunkowości z dniem 03 stycznia 2011 i 02 sierpnia 2011 roku, co jest niezgodne z art. 5 ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2009 r. nr 152, poz. 1223 ze zm.);
4) prowadzeniu ewidencji księgowej środków pieniężnych w drodze  na koncie 140 - "Krótkoterminowe papiery wartościowe i inne środki pieniężne", co jest niezgodne z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 05 lipca 2010 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2010 roku nr 128, poz. 861);
5) prowadzeniu ewidencji księgowej wydatków strukturalnych na koncie 950 - "Wydatki strukturalne", co jest niezgodne z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 05 lipca 2010 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2010 roku nr 128, poz. 861);
6) sklasyfikowaniu wydatków strukturalnych poniesionych z tytułu podróży służbowych pracowników związanych z wyjazdami na szkolenia organizowane przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej Województwa Śląskiego w ramach projektu systemowego pt.: "Kształcenie i doradztwo dla kadr pomocy i integracji społecznej województwa śląskiego" w obszarze tematycznym XV -  "Wzmacnianie zdolności instytucjonalnych na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym" w kodzie 81 - "Rozwiązania na rzecz podniesienia jakości opracowania, monitorowania, ewaluacji polityk i programów na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym, wzmocnienie zdolności w zakresie realizacji polityk i programów", co jest niezgodne z  rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 10 marca 2010 roku w sprawie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych (Dz. U. z 2010 roku, nr 44, poz.255);
7) braku potwierdzenia przez panią (...) na liście obecności własnoręcznym podpisem wyjścia z pracy potwierdzającego zakończenie pracy, co jest niezgodne z  art. 149 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 roku Kodeks pracy (j.t Dz.U. z 1998 roku, nr 21, poz. 94 ze zm.);
8) odnotowaniu w karcie ewidencji czasu pracy pani (...) czasu pracy w dniach 01.06.2011 roku oraz 02.06.2011 roku niezgodnie ze stanem rzeczywistym, a także nie odnotowaniu w karcie godzin jej nieobecności w pracy w dniu 01.06.2011 roku jako godzin nieobecności do odpracowania, co jest niezgodne z  art. 149 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 roku Kodeks pracy (j.t Dz.U. z 1998 roku, nr 21, poz. 94 ze zm.) oraz z § 8 pkt 1  rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 28 maja 1996 roku w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (Dz.U. z 1996 r., nr 62, poz. 286 ze zm.);
9) braku wskazania pracy w porze nocnej w karcie ewidencji czasu pracy pani (...) oraz ustaleniu dla niej harmonogramu czasu pracy niezgodnego z warunkami wynikającymi z umowy o pracę, co jest niezgodne z art. 149 §1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 roku Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 1998 r., nr 21, poz. 94 ze zm.) oraz §8 pkt.1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 28 maja 1996 roku w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (Dz.U. z 1996 r., nr 62, poz. 286 ze zm.);
10) braku zatwierdzania przez pracodawcę zmian harmonogramu czasu pracy oraz potwierdzania jego przyjęcia do wiadomości przez pracowników, co jest niezgodne z § 2 pkt 6 Zarządzenia nr 03/02/2011 Dyrektora Domu Pomocy Społecznej "Przyjaźń" w Tarnowskich Górach z dnia 21.02.2011 roku w sprawie wprowadzenia zmian do Regulaminu Pracy Domu Pomocy Społecznej "Przyjaźń" w Tarnowskich Górach.
    W związku z kontrolą, której wyniki zostały przedstawione w protokole kontroli znak akt: SKO.0913-19/11, zobowiązuję do:
1) ujmowania w zakresach obowiązków, uprawnień, odpowiedzialności oraz  podległości służbowej pracowników wszystkich wykonywanych przez nich czynności, a w szczególności do uzupełnienia zgodnie z powyższym zakresów obowiązków pań: (...),(...),(...), zgodnie z art. 68 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. nr 157, poz. 1240 ze zm.) mając na uwadze standard kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych określony w rozdziale A - Środowisko Wewnętrzne, pkt 3 - Struktura Organizacyjna (Komunikat nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 roku);
2) wprowadzenia do polityki rachunkowości wykazu kont księgi głównej oraz opisu przyjętych zasad klasyfikacji zdarzeń zgodnych z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 05 lipca 2010 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2010 roku nr 128, poz. 861);
3) stosowania przyjętych zasad (polityki rachunkowości) w sposób ciągły, stosownie do przepisu art. 5 ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2009 r. nr 152, poz. 1223 ze zm.);
4) prowadzenia ewidencji księgowej środków pieniężnych w drodze  na koncie 141 - "Środki pieniężne w drodze" oraz dokonania korekty błędnych zapisów w księgach rachunkowych dokonanych w miesiącu czerwcu 2011 roku, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 05 lipca 2010 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2010 roku nr 128, poz. 861);
5) prowadzenia ewidencji księgowej wydatków strukturalnych na koncie 975 - "Wydatki strukturalne" oraz dokonania korekty zapisów księgowych błędnie dokonanych na koncie 950 - "Wydatki strukturalne" , zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 05 lipca 2010 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2010 roku nr 128, poz. 861);
6) klasyfikowania wydatków strukturalnych poniesionych z tytułu podróży służbowych pracowników związanych z wyjazdami na szkolenia organizowane przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej Województwa Śląskiego w ramach projektu systemowego pt.: "Kształcenie i doradztwo dla kadr pomocy i integracji społecznej województwa śląskiego" w obszarze tematycznym X - "Poprawa dostępu do zatrudnienia i jego trwałości" w kodzie 65 - "Modernizacja i wzmacnianie instytucji rynku pracy" z jednoczesnym ujęciem w ww. sposób wydatków błędnie sklasyfikowanych w obszarze tematycznym XV i kodzie 81 w miesiącu czerwcu 2011 roku, zgodnie z  rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 10 marca 2010 roku w sprawie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych (Dz. U. z 2010 roku, nr 44, poz.255);
7) potwierdzania przez pracowników Domu Pomocy Społecznej "Przyjaźń"  własnoręcznym podpisem w liście obecności godzin rozpoczęcia i zakończenia przez nich pracy, mając na uwadze prawidłowe określenie związanych z tym świadczeń, zgodnie z art. 149 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 roku Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 1998 r., nr 21, poz. 94 ze zm.);
8) rzetelnego prowadzenia kart ewidencji czasu pracy pracowników Domu Pomocy Społecznej "Przyjaźń", w tym wykazywania w kartach ewidencji czasu pracy w porze nocnej, zgodnie z  art. 149 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 roku Kodeks pracy (j.t Dz.U. z 1998 roku, nr 21, poz. 94 ze zm.) oraz z § 8 pkt 1  rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 28 maja 1996 roku w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (Dz.U. z 1996 r., nr 62, poz. 286 ze zm.);
9) ustalania harmonogramu czasu pracy dla pracowników zgodnego z warunkami wynikającymi z umów o pracę pracowników, zgodnie z art. 149 §1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 roku Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 1998 r., nr 21, poz. 94 ze zm.) oraz §8 pkt.1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 28 maja 1996 roku w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (Dz.U. z 1996 r., nr 62, poz. 286 ze zm.);
10) zatwierdzania przez pracodawcę zmian harmonogramu czasu pracy oraz potwierdzania jego przyjęcia do wiadomości przez pracowników, zgodnie z Regulaminem Pracy Domu Pomocy Społecznej "Przyjaźń" w Tarnowskich Górach.
    Jednocześnie oczekuję od Pani w terminie 14 dni od daty doręczenia niniejszego wystąpienia pokontrolnego, informacji o sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych, bądź o przyczynach nie podjęcia takich działań.

Dokument sporządzony w Wydziale Kontroli (2011-11-14)
Autoryzacja: Starosta Tarnogórski Lucyna Ekkert


Osoba wprowadzająca dokument: Jacek Odziomek

Data dokumentu: 2011-11-14

Data wprowadzenia: 2012-01-12

Wyświetleń: 1950

Załączniki:
Brak załączników w dokumencie.

Rejestr zmian:
Utworzenie dokumentu: Jacek Odziomek, dnia: 2012-01-12

« POWRÓT

WYDRUK