» STRONA GŁÓWNA » MENU PODMIOTOWE » Przeprowadzane kontrole » Kontrole wewnętrzne » Kontrole powiatowych jednostek organizacyjnych oraz jednostek nadzorowanych » Rok 2011

Wystąpienie pokontrolne - Specjalny Ośrodek Szkolno - Wychowawczy w Tarnowskich Górach



Symbol: SKO.0913-8/11

Tarnowskie Góry, dnia 31 sierpnia 2011 roku

SKO.0913-8/11

Pan
Piotr Tomczewski
Dyrektor Specjalnego Ośrodka Szkolno - Wychowawczego 
w Tarnowskich Górach


WYSTĄPIENIE POKONTROLNE

    Na podstawie § 14 ust. 1 - 3 załącznika nr 1 do zarządzenia nr 123/06 Starosty Powiatu Tarnogórskiego z dnia 14 grudnia 2006 roku w sprawie zasad, trybu i procedury przeprowadzania kontroli w Starostwie Powiatowym, powiatowych jednostkach organizacyjnych oraz nadzorowanych jednostkach sektora finansów publicznych, w związku z przeprowadzoną kontrolą w Specjalnym Ośrodku Szkolno - Wychowawczym w Tarnowskich Górach, przesyłam Panu niniejsze wystąpienie pokontrolne. 
    W wyniku kontroli przeprowadzonej przez pracownika Wydziału Kontroli Starostwa Powiatowego w temacie: "Prawidłowość prowadzenia gospodarki finansowej", stwierdzono, iż w okresie objętym kontrolą w kierowanej przez Pana jednostce wystąpiły nieprawidłowości polegające na:
1) braku ustalenia w formie pisemnej dla pań: (...), (...), (...) dodatku funkcyjnego z tytułu opieki nad stażem, tj. niezgodnie z art. 29 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 roku Kodeks Pracy (j.t. Dz.U. z 1998 r., nr 21, poz. 94 ze zm.) oraz art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 roku Karta Nauczyciela (j.t. Dz.U. z 2006 r., nr 97, poz. 674 ze zm.);
2) przyznaniu dodatku funkcyjnego z tytułu opieki nad stażem panu (...), pani (...), pani (...), za okres, w którym nie sprawowali oni funkcji opiekuna stażu, co jest niezgodne z § 5 pkt 2 lit. c rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005 roku w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (Dz.U. z 2005 r., nr 22, poz. 181 ze zm.);
3) przyznaniu dodatku za wysługę lat pracy panu (...), którego okresy pracy nie uprawniały do otrzymania tegoż dodatku, co jest niezgodne z art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 roku Karta Nauczyciela (j.t. Dz.U. z 2006 r., nr 97, poz. 674 ze zm.);
4) nierzetelnej kontroli merytorycznej list płac w zakresie zgodności ujętego w nich dodatku funkcyjnego z tytułu opieki nad stażem oraz dodatku za wysługę lat ustalonych w umowach o pracę zawartych z pracownikami, co jest niezgodne z przepisami rozdziału 2.2 Zasad (Polityki) Rachunkowości w Powiatowym Zespole Obsługi Finansowej Oświaty w Tarnowskich Górach oraz w szkołach i placówkach oświatowych Powiatu Tarnogórskiego (zarządzenie Dyrektora Specjalnego Ośrodka Szkolno - Wychowawczego nr 3/XII/2010 z dnia 31 grudnia 2010 roku ze zm.)oraz § 20 Instrukcji obiegu dokumentów księgowych w Powiatowym Zespole Obsługi Finansowej Oświaty i jednostkach oświatowych Powiatu Tarnogórskiego (uchwała nr 185/897/2009 Zarządu Powiatu w Tarnowskich Górach z dnia 16 lutego 2009 roku ze zm.);
5) zawarciu w zapisie księgowym daty dowodu księgowego niezgodnej ze stanem rzeczywistym, tj. niezgodnie z pkt.1.3. Zasad (Polityki) Rachunkowości w Powiatowym Zespole Obsługi Finansowej Oświaty oraz w szkołach i placówkach oświatowych Powiatu Tarnogórskiego, a w konsekwencji niechronologicznym ujęciu w dzienniku stwierdzonej w ww. dowodzie operacji gospodarczej, co jest niezgodne z art.14 ust.1 ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2009 r. nr 152, poz. 1223 ze zm.) oraz § 4 lit. a Instrukcji obiegu dokumentów księgowych w Powiatowym Zespole Obsługi Finansowej Oświaty i jednostkach oświatowych Powiatu Tarnogórskiego;
6) nie umieszczeniu na fakturze VAT nr KGL35176268/001/11 z dnia 10.01.2011r pieczęci z datą wpływu  do Specjalnego Ośrodka Szkolno - Wychowawczego w Tarnowskich Górach, jak również nie dokonaniu jej ewidencji w rejestrze faktur jednostki, co jest niezgodne z § 19 Instrukcji obiegu dokumentów księgowych w Powiatowym Zespole Obsługi Finansowej Oświaty i jednostkach oświatowych Powiatu Tarnogórskiego;
7) umieszczeniu na fakturze VAT nr A/0251/1/11 z 18.01.2011r. dat kontroli merytorycznej i formalno - rachunkowej niezgodnych ze stanem rzeczywistym, co jest sprzeczne z § 19 Instrukcji obiegu dokumentów księgowych w Powiatowym Zespole Obsługi Finansowej Oświaty i jednostkach oświatowych Powiatu Tarnogórskiego;
8) nierzetelnej kontroli formalno - rachunkowej rachunku kosztów podróży służbowej oraz dokonaniu zwrotu kosztów przejazdu pani (...) z tytułu podróży służbowej w kwocie o 0,20 zł niższej niż kwota odpowiadająca wysokości stanowiącej iloczyn przejechanych kilometrów przez stawkę za jeden kilometr przebiegu, co jest niezgodne z  § 5 ust. 3 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 roku w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. z 2002 r. nr 236, poz.1990 ze zm.), oraz art.44 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz.U. z 2009 roku nr 157, poz.1240 ze zm.), a także przepisami rozdziału 2.2. Zasad (Polityki) Rachunkowości w Powiatowym Zespole Obsługi Finansowej Oświaty oraz w szkołach i placówkach oświatowych Powiatu Tarnogórskiego jak również sprzeczne z § 26 Instrukcji obiegu dokumentów księgowych w Powiatowym Zespole Obsługi Finansowej Oświaty i jednostkach oświatowych Powiatu Tarnogórskiego;
9) nierzetelnym prowadzeniu kart ewidencji czasu pracy dla pań: (...), (...), (...), (...), (...), (...), (...), (...), (...), (...), (...), (...) oraz pana (...) w miesiącu styczniu 2011 roku poprzez nie zawarcie w kartach czasu pracy tych osób w dniu 08.01.2011r., co jest niezgodne z art. 149 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 roku Kodeks pracy (j.t Dz.U. z 1998 roku, nr 21, poz. 94 ze zm.) oraz  z § 8 pkt 1  rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 28 maja 1996 roku w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (Dz.U. z 1996 r., nr 62, poz. 286 ze zm.);
10) wyznaczeniu dla 13 pracowników terminu odpracowania przez nich czasu za okres nieobecności w pracy z przekroczeniem ustalonego w Specjalnym Ośrodku Szkolno - Wychowawczym jednomiesięcznego okresu rozliczeniowego czasu pracy, co jest niezgodne z regulaminem pracy Specjalnego Ośrodka Szkolno - Wychowawczego oraz art. 130 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 roku Kodeks pracy (j.t Dz.U. z 1998 roku, nr 21, poz. 94 ze zm.);
11) wykonywaniu pracy przez niektórych pracowników administracji zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych oraz pomocniczych i obsługi Specjalnego Ośrodka Szkolno - Wychowawczego według rozkładu czasu pracy niezgodnego z rozkładem czasu pracy ustalonym dla nich w Regulaminie Pracy Specjalnego Ośrodka Szkolno - Wychowawczego, co jest niezgodne z art. 150 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 roku Kodeks pracy (j.t Dz.U. z 1998 roku, nr 21, poz. 94 ze zm.);
12) użyczeniu przez Dyrektora pomieszczenia Specjalnego Ośrodka Szkolno - Wychowawczego z przekroczeniem przysługujących mu uprawnień, tj. niezgodnie z art. 25b ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami (j.t. Dz.U. z 2010 roku nr 102, poz.651 ze zm.) oraz uchwałą nr 215/1471/2006 Zarządu Powiatu w Tarnowskich Górach z dnia 1 marca 2006 roku w sprawie ustalenia obowiązków i kompetencji w zakresie gospodarowania powierzonym mieniem dla Dyrektora Specjalnego Ośrodka Szkolno - Wychowawczego w Tarnowskich Górach, jak również niezgodnie z decyzją nr 2 Zarządu Powiatu w Tarnowskich Górach z dnia 18 lipca 2001 roku w sprawie ustanowienia trwałego zarządu.
    W związku z kontrolą, której wyniki zostały przedstawione w protokole kontroli znak akt: SKO.0913-8/11, zobowiązuję do:
1) przyznawania w formie pisemnej nauczycielom dodatku funkcyjnego z tytułu opieki nad stażem zgodnie z art. 29 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 roku Kodeks Pracy (j.t. Dz.U. z 1998 r., nr 21, poz. 94 ze zm.) oraz art. 30 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 roku Karta Nauczyciela (j.t. Dz.U. z 2006 r., nr 97, poz. 674 ze zm.);
2) przyznawania nauczycielom dodatku funkcyjnego z tytułu opieki nad stażem wyłącznie za okres sprawowania tej opieki,zgodnie z z § 5 pkt 2 lit. c rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005 roku w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (Dz.U. z 2005 r., nr 22, poz. 181 ze zm.);
3) przyznawania dodatku za wysługę lat wyłącznie nauczycielom, których okresy pracy uprawniają do jego otrzymania tj. zgodnie z art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 roku Karta Nauczyciela (j.t. Dz.U. z 2006 r., nr 97, poz. 674 ze zm.);
4) rzetelnej kontroli merytorycznej list płac celem zapewnienia zgodności zawartych w niej danych z danymi wynikającymi z umów o pracę, zgodnie z przepisami rozdziału 2.2 Zasad (Polityki) Rachunkowości w Powiatowym Zespole Obsługi Finansowej Oświaty w Tarnowskich Górach oraz w szkołach i placówkach oświatowych Powiatu Tarnogórskiego oraz § 20 Instrukcji obiegu dokumentów księgowych w Powiatowym Zespole Obsługi Finansowej Oświaty i jednostkach oświatowych Powiatu Tarnogórskiego;
5) zawierania w zapisie księgowym daty dowodu księgowego będącego podstawą zapisu zgodną z datą w nim zawartą tj. zgodnie z pkt.1.3. Zasad (Polityki) Rachunkowości w Powiatowym Zespole Obsługi Finansowej Oświaty oraz w szkołach i placówkach oświatowych Powiatu Tarnogórskiego;
6) chronologicznego ujmowania w dzienniku zdarzeń, jakie nastąpiły w danym okresie sprawozdawczym, zgodnie z art.14 ust.1 ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2009 r. nr 152, poz. 1223 ze zm.) oraz § 4 lit. a Instrukcji obiegu dokumentów księgowych w Powiatowym Zespole Obsługi Finansowej Oświaty i jednostkach oświatowych Powiatu Tarnogórskiego;
7) umieszczania na fakturach VAT wpływających do Specjalnego Ośrodka Szkolno - Wychowawczego pieczęci z datą wpływu, jak również ich ewidencji w rejestrze faktur jednostki, zgodnie z § 19 Instrukcji obiegu dokumentów księgowych w Powiatowym Zespole Obsługi Finansowej Oświaty i jednostkach oświatowych Powiatu Tarnogórskiego;
8) umieszczania na fakturach VAT rzeczywistych dat przeprowadzenia ich kontroli merytorycznej i formalno - rachunkowej, tj. dat, w których ww. kontrola jest faktycznie dokonywana, zgodnie z § 19 Instrukcji obiegu dokumentów księgowych w Powiatowym Zespole Obsługi Finansowej Oświaty i jednostkach oświatowych Powiatu Tarnogórskiego;
9) dokonywania zwrotu kosztów przejazdu pracownikom  z tytułu podróży służbowej  odbywanej samochodem osobowym niebędącym własnością pracodawcy w kwotach odpowiadających faktycznym, udokumentowanym wydatkom tj. stanowiącym iloczyn przejechanych kilometrów przez stawkę za jeden kilometr przebiegu, zgodnie z § 5 ust. 3 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 roku w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. z 2002 r. nr 236, poz.1990 ze zm.), oraz art.44 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz.U. z 2009 roku nr 157, poz. 1240 ze zm.);
10) przeprowadzania rzetelnej kontroli formalno - rachunkowej rachunków kosztów podróży służbowej zgodnie z  przepisami rozdziału 2.2. Zasad (Polityki) Rachunkowości w Powiatowym Zespole Obsługi Finansowej Oświaty oraz w szkołach i placówkach oświatowych Powiatu Tarnogórskiego, jak również zgodnie z § 26 Instrukcji obiegu dokumentów księgowych w Powiatowym Zespole Obsługi Finansowej Oświaty i jednostkach oświatowych Powiatu Tarnogórskiego, mając na uwadze przepisy rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19 grudnia 2002 roku w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. z 2002 r. nr 236, poz.1990 ze zm.);
11) podjęcia działań zmierzających do zwrotu pani (...) kwoty  0,20 zł  przysługującej jej z tytułu odbytych przez nią w dniach 04.01.2011r. i 11.01.2011r. podróży służbowych, mając na uwadze art.  44 ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz.U. z 2009 roku nr 157, poz.1240 ze zm.);
12) rzetelnego prowadzenia kart ewidencji czasu pracy obejmujących wszystkie godziny czasu pracy pracowników, zgodnie z art. 149  ustawy z dnia 26 czerwca 1974 roku Kodeks pracy (j.t Dz.U. z 1998 roku, nr 21, poz. 94 ze zm.) oraz   § 8 pkt 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 28 maja 1996 roku w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (Dz.U. z 1996 r., nr 62, poz. 286 ze zm.);
13) wyznaczania dla pracowników terminu odpracowania przez nich okresu nieobecności w pracy w ustalonym w Specjalnym Ośrodku Szkolno - Wychowawczym jednomiesięcznym okresie rozliczeniowym czasu pracy, zgodnie z regulaminem pracy oraz art. 130 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 roku Kodeks pracy (j.t Dz.U. z 1998 roku, nr 21, poz. 94 ze zm.);
14) wykonywania pracy przez pracowników Specjalnego Ośrodka Szkolno - Wychowawczego zgodnie z rozkładem czasu pracy ustalonym dla nich w Regulaminie Pracy Specjalnego Ośrodka Szkolno - Wychowawczego tj. zgodnie z art. 150 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 roku Kodeks pracy (j.t Dz.U. z 1998 roku, nr 21, poz. 94 ze zm.);
15) użyczania mienia Specjalnego Ośrodka Szkolno - Wychowawczego w ramach posiadanych uprawnień oraz zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami prawa, w szczególności zgodnie z art. 25b ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami (j.t. Dz.U. z 2010 roku nr 102, poz.651 ze zm.) oraz uchwałą nr 215/1471/2006 Zarządu Powiatu w Tarnowskich Górach z dnia 1 marca 2006 roku w sprawie ustalenia obowiązków i kompetencji w zakresie gospodarowania powierzonym mieniem dla Dyrektora Specjalnego Ośrodka Szkolno - Wychowawczego w Tarnowskich Górach, jak również zgodnie z decyzją nr 2 Zarządu Powiatu w Tarnowskich Górach z dnia 18 lipca 2001 roku w sprawie ustanowienia trwałego zarządu;
16) podjęcie działań zmierzających do zgodnego z prawem uregulowania sprawy zamieszkiwania pana (...) w pomieszczeniu Specjalnego Ośrodka Szkolno - Wychowawczego.
    Jednocześnie oczekuję od Pana w terminie 14 dni od daty doręczenia niniejszego wystąpienia pokontrolnego, informacji o sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych, bądź o przyczynach nie podjęcia takich działań.

 

Dokument sporządzony w Wydziale Kontroli (2011-08-31)
Autoryzacja: Starosta Tarnogórski Lucyna Ekkert


Osoba wprowadzająca dokument: Jacek Odziomek

Data dokumentu: 2011-08-31

Data wprowadzenia: 2011-09-21

Wyświetleń: 1956

Załączniki:
Brak załączników w dokumencie.

Rejestr zmian:
Utworzenie dokumentu: Jacek Odziomek, dnia: 2011-09-21
Edycja dokumentu: Jacek Odziomek, dnia: 2011-09-21
POPRZEDNIE WERSJE »

« POWRÓT

WYDRUK