» STRONA GŁÓWNA » MENU PODMIOTOWE » Przeprowadzane kontrole » Kontrole wewnętrzne » Kontrole powiatowych jednostek organizacyjnych oraz jednostek nadzorowanych » Rok 2011

Wystąpienie pokontrolne - Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w Tarnowskich Górach



Symbol: SKO.0913-20/11

Tarnowskie Góry, dnia 14 września 2011 roku

SKO.0913-20/11


Pani
Irena Hrynkiewicz
Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego
w Tarnowskich Górach


WYSTĄPIENIE POKONTROLNE

      Na podstawie § 14 ust. 1 - 3 załącznika nr 1 do zarządzenia nr 123/06 Starosty Powiatu Tarnogórskiego z dnia 14 grudnia 2006 roku w sprawie zasad, trybu i procedury przeprowadzania kontroli w Starostwie Powiatowym, powiatowych jednostkach organizacyjnych oraz nadzorowanych jednostkach sektora finansów publicznych, w związku z przeprowadzoną kontrolą w Powiatowym Inspektoracie Nadzoru Budowlanego w Tarnowskich Górach, przesyłam Pani niniejsze wystąpienie pokontrolne.
     W wyniku kontroli przeprowadzonej przez pracownika Wydziału Kontroli Starostwa Powiatowego w temacie: "Prawidłowość prowadzenia gospodarki finansowej", stwierdzono, iż w okresie objętym kontrolą w kierowanej przez Panią jednostce wystąpiły nieprawidłowości polegające na:
1) sklasyfikowaniu wydatku z tytułu odsetek za zwłokę w płatności faktury VAT nr 11040455413686 z 26.04.2011 roku z tytułu usług telekomunikacyjnych w dziale 710 rozdziale 71015 paragrafie 4360 - "Opłaty z tytułu zakupu usług telekomunikacyjnych świadczonych w ruchomej publicznej sieci telefonicznej" tj. niezgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z 02 marca 2010 roku w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz.U. z 2010 r., nr 38, poz. 207 z późń. zm.), co stanowi nieprawidłową realizację zaleceń pokontrolnych zawartych w wystąpieniu pokontrolnym (pismo znak:SKO.0913-26/10 z 16.12.2010 roku) wskazujących na:
- terminowe regulowanie zobowiązań z tytułu dostaw i usług zgodnie z art. 44 ust. 3 pkt.3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 roku, nr 157, poz. 1240 ze zm.),
- prawidłowe klasyfikowanie poniesionych wydatków w poszczególnych paragrafach klasyfikacji budżetowej, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 roku w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. z 2010 r., nr 38, poz. 207), a w szczególności ujmowanie odsetek za zwłokę płatności w paragrafie 458 "Pozostałe odsetki", z odpowiednią czwartą cyfrą dodaną do paragrafu;
2) dokonaniu w dniu 06.06.2011 roku wydatku z przekroczeniem kwoty wydatków ustalonych rocznym planie finansowym Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w dziale 710 rozdziale 71015 paragrafie 4360 klasyfikacji wydatków, tj. niezgodnie z art. 254 pkt.3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. nr 157, poz. 1240 z poźn. zm), co stanowi nieprawidłową realizację zalecenia pokontrolnego zawartego w wystąpieniu pokontrolnym (pismo znak: SKO.0913-26/10 z 16.12.2010 roku) wskazującego na dokonywanie wydatków w granicach kwot określonych w planie finansowym, z uwzględnieniem prawidłowo dokonanych przeniesień;
3) niechronologicznym ujęciu w dzienniku zdarzeń jakie nastąpiły w danym okresie sprawozdawczym tj. niezgodne z art.14 ust.1 ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2009 r. nr 152, poz. 1223 z późn. zm.), na skutek niedostosowania ww. zakresie programu finansowo - księgowego wykorzystywanego do prowadzenia ksiąg rachunkowych;
4) braku ewidencji na koncie 980 - "Plan finansowy wydatków budżetowych" zmniejszenia kwoty planu finansowego wydatków w dziale 710 rozdziale 71015 paragrafie 4280 klasyfikacji budżetowej wydatków dokonanej uchwałą Zarządu Powiatu w Tarnowskich Górach nr 53/257/2011 z 13.06.2011 roku, co jest niezgodne z art. 20 ust.1 ustawy o rachunkowości; a w konsekwencji wykazaniu w sprawozdaniu Rb-28S z wykonania planu wydatków budżetowych jednostek samorządu terytorialnego za okres od początku roku do dnia 30 czerwca 2011 roku kwoty finansowego w dziale 710 rozdziale 71015 paragrafie 4280 niezgodnej z kwotą zaewidencjonowaną na koncie 980, co jest niezgodne z §9 ust.2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 3 lutego 2010 roku w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U. z 2010 roku, nr 20 poz. 103);
5) ujęciu w księgach rachunkowych miesiąca czerwca 2011 roku zdarzenia gospodarczego, które nastąpiło w miesiącu maju 2011 roku, co jest niezgodne z art. 20 ust.1 ustawy o rachunkowości;
6) ujęciu na koncie na koncie 402 - "Usługi obce", kosztu ubezpieczenia komunikacyjnego samochodu służbowego, co jest niezgodne z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 05 lipca 2010 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2010 roku nr 128, poz.861);
7) prowadzeniu ewidencji odsetek od środków zgromadzonych na rachunku bankowym na koncie 221 - "Należności z tytułu dochodów budżetowych", co jest niezgodne z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 05 lipca 2010 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2010 roku nr 128, poz.861);
8) braku naliczania i potrącania z kwoty podatków pobranych na rzecz budżetu państwa zryczałtowanego wynagrodzenia z tytułu ich terminowego wpłacania, co jest niezgodne z art.254 pkt.1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 roku, nr 157, poz. 1240 ze zm.);
9) przekroczeniu dopuszczalnej kwoty niezbędnego zapasu gotówki (pogotowia kasowego), co jest niezgodne z §6 Instrukcji dotyczącej gospodarki kasowej (zarządzenie nr 3/2004 Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego z 29.10.2004 roku);
10)  dokonaniu w dniu 22.06.2011 roku wypłaty (...) zapomogi przyznanej jej z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych bezpośrednio z rachunku budżetu, co jest niezgodne z art. 5 ust.1, art. 6 ust.2 i art.12 ust.1 ustawy z dnia z dnia 4 marca 1994 roku o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (j.t. Dz.U. z 1996 roku nr 70 poz.335 z późn. zm.);
11) nieprawidłowym ustaleniu podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne oraz zdrowotne (...) poprzez brak wyłączenia z podstawy wymiaru składek kwoty dodatku za wysługę lat za okres w którym osoba ta przebywała na zwolnieniu lekarskim, a w konsekwencji potrąceniu i opłaceniu ww. składek w zawyżonej wysokości, co jest niezgodne z §2 ust.1 pkt.24 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 roku w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz.U z 1998 roku nr 161 poz.1106 z późn. zm.) oraz art.20 ust.1 ustawy z dnia 13 października 1998 roku o systemie ubezpieczeń społecznych (j.t Dz.U z 2009 roku nr 205 poz.1585. z późn. zm), a także art.81 ust.1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 roku o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (j.t. Dz.U z 2008 roku, nr 164 poz.1027 z późn. zm.).
     W związku z kontrolą, której wyniki zostały przedstawione w protokole kontroli znak akt: SKO.0913-20/11, zobowiązuję do:
1) prawidłowej realizacji zaleceń pokontrolnych zawartych w wystąpieniu pokontrolnym (pismo znak:SKO.0913-26/10 z 16.12.2010 roku) wskazujących na:
- terminowe regulowanie zobowiązań z tytułu dostaw i usług zgodnie z art. 44 ust. 3 pkt.3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 roku, nr 157, poz. 1240 ze zm.),
- prawidłowe klasyfikowanie poniesionych wydatków w poszczególnych paragrafach klasyfikacji budżetowej, zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 roku w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. z 2010 r., nr 38, poz. 207), a w szczególności ujmowanie odsetek za zwłokę płatności w paragrafie 458 "Pozostałe odsetki", z odpowiednią czwartą cyfrą dodaną do paragrafu,
- dokonywanie wydatków w granicach kwot określonych w planie finansowym, z uwzględnieniem prawidłowo dokonanych przeniesień, zgodnie z art. 254 pkt.3 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009  roku o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 r. nr 157, poz. 1240 z poźn. zm.);
2) ujęcia wydatku z tytułu odsetek za zwłokę w płatności faktury VAT nr 11040455413686 z 26.04.2011 roku z tytułu usług telekomunikacyjnych w dziale 710 rozdziale 71015 paragrafie 4580 "Pozostałe odsetki", tj. zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 roku w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U.z 2010 r., nr 38, poz. 207);
3) podjęcia działań mających na celu dostosowanie programu finansowo - księgowego wykorzystywanego do prowadzenia ksiąg rachunkowych do wymogów art.14 ust.1 ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2009 r. nr 152, poz. 1223 z późn. zm.) celem chronologicznego ujmowania w dzienniku zdarzeń, jakie nastąpiły w danym okresie sprawozdawczym;
4) wprowadzania do ksiąg rachunkowych danego okresu sprawozdawczego wszystkich zdarzeń gospodarczych, które w tym okresie nastąpiły, zgodnie z art. 20 ust.1 ustawy o rachunkowości;
5) zaewidencjonowania na koncie 980 - "Plan finansowy wydatków budżetowych" zmniejszenia kwoty planu finansowego wydatków w dziale 710 rozdziale 71015 paragrafie 4280 klasyfikacji budżetowej wydatków dokonanej uchwałą Zarządu Powiatu w Tarnowskich Górach nr 53/257/2011 z 13.06.2011 roku, zgodnie z art.20 ust.1 ustawy o rachunkowości;
6) wykazywania w sprawozdaniach Rb-28S z wykonania planu wydatków budżetowych jednostek samorządu terytorialnego kwot w zakresie planu finansowego zgodnych z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej prowadzonej na koncie 980 - "Plan finansowy wydatków budżetowych", zgodnie z §9 ust.2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 3 lutego 2010 roku w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz. U.z 2010 roku, nr 20 poz. 103);
7) ewidencjonowania kosztów ubezpieczenia komunikacyjnego samochodu służbowego na koncie 409 - "Pozostałe koszty rodzajowe", w tym ujęcia na ww. koncie kosztów wynikających z polisy TPP 9959263 z 17.06.2011 roku, zgodnie z opisem zasad funkcjonowania konta zawartym w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 05 lipca 2010 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2010 roku nr 128, poz.861);
8) prowadzenia ewidencji odsetek od środków zgromadzonych na rachunku bankowym z pominięciem konta 221 - "Należności z tytułu dochodów budżetowych", zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 05 lipca 2010 roku w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2010 roku nr 128, poz.861);
9) naliczania i potrącania z kwoty podatków pobranych na rzecz budżetu państwa zryczałtowanego wynagrodzenia z tytułu ich terminowego wpłacania, na podstawie art.28 §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2005 roku nr 8 poz.60 z późń.zm.) oraz §1 ust.2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2002 roku w sprawie wynagrodzenia płatników i inkasentów pobierających podatki na rzecz budżetu państwa (Dz.U. z 2002 roku nr 240 poz.2065), zgodnie z art.254 pkt.1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 roku o finansach publicznych (Dz. U. z 2009 roku, nr 157, poz. 1240 ze zm.), w tym potrącenia ww. wynagrodzenia za okres od początku 2011 roku;
10) przestrzegania kwoty niezbędnego zapasu gotówki (pogotowia kasowego), zgodnie z §6 Instrukcji dotyczącej gospodarki kasowej (zarządzenie nr 3/2004 Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego z 29.10.2004 roku);
11) odprowadzania równowartości corocznego odpisu podstawowego na rachunek bankowy zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz finansowania działalności socjalnej organizowanej na rzecz osób uprawnionych ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, gromadzonych na odrębnym rachunku bankowym, zgodnie z art.5 ust.1, art.6 ust.2 i art.12 ust.1 ustawy z dnia z dnia 4 marca 1994 roku o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (j.t. Dz.U. z 1996 roku nr 70 poz.335 z późn. zm.);
12) wyłączania z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne oraz zdrowotne składników wynagrodzenia, do których pracownik ma prawo w okresie pobierania wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy, zasiłku chorobowego, macierzyńskiego, opiekuńczego, świadczenia rehabilitacyjnego, w myśl postanowień układów zbiorowych pracy lub przepisów o wynagradzaniu, jeżeli są one wypłacane za okres pobierania tego wynagrodzenia lub zasiłku, zgodnie z §2 ust.1 pkt.24 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 roku w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz.U z 1998 roku nr 161 poz.1106 z późn. zm.) art.20 ust.1 ustawy z dnia 13 października 1998 roku o systemie ubezpieczeń społecznych (j.t Dz.U z 2009 roku nr 205 poz.1585. z późn. zm) oraz art.81 ust.1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 roku o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (j.t. Dz.U z 2008 roku, nr 164 poz.1027 z późn. zm), w tym do skorygowania ww. zakresie składek potraconych i opłaconych od początku 2011 roku.
     Jednocześnie oczekuję od Pani w terminie 14 dni od daty doręczenia niniejszego wystąpienia pokontrolnego, informacji o sposobie wykonania zaleceń pokontrolnych, bądź o przyczynach nie podjęcia takich działań.


Dokument sporządzony w Wydziale Kontroli (2011-09-14)
Autoryzacja: Starosta Tarnogórski Lucyna Ekkert

 


Osoba wprowadzająca dokument: Ewa Lukosz

Data dokumentu: 2011-09-14

Data wprowadzenia: 2011-09-21

Wyświetleń: 1650

Załączniki:
Brak załączników w dokumencie.

Rejestr zmian:
Utworzenie dokumentu: Ewa Lukosz, dnia: 2011-09-21

« POWRÓT

WYDRUK